Ei louhintatoiminnan laajennusta Ruskon Hujalaan

VARELY/22/07.04/201 3
NCC Roads Oy, Turun seudun kierrätysterminaalihanke
Ympäristövaikutusten arviointiohjelma
Haluamme esittää ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta seuraavaa...

Hujala VE 2A
Kierrätysterminaalin sijoittamisessa tulisi ottaa huomioon se, miten se vaikuttaa asutukseen eri sijoitusvaihtoehdoissa.

Kierrätysterminaalin sijoittaminen VE2:n mukaisesti lisäisi huomattavasti raskaan liikenteen määrää Ruskontiellä, mikä aiheuttaisi läheisille asuinalueille tärinä- ja meluhaittoja. Ruskon tie on kapea ja mutkainen ja sillä on aamuisin ja iltapäivisin paljon työ- ja koulumatka sekä vapaa-ajanliikennettä (pyöräilyreitti). Maskun kunnan puolella tie kulkee laajojen omakotialueiden vierestä. Kajamon uudelle asuinalueelle on kaavoitettu n. 100 omakotitonttia, jotka sijaitsevat välittömässä läheisyydessä.

Itse kierrätystoiminnasta aiheutuu melu, pöly ja mahdollisesti hajuhaittaa, minkä vuoksi se sopii huonosti omakotiasuinalueiden läheisyyteen. Tutkittavista vaihtoehdoista Hujalan ympäristössä on laajin ja tihein asutus.

Kierrätysterminaalin sijoittaminen Hujalaan tulisi luultavasti pysäyttämään omakotirakentamisen Maskussa Kajamon alueella kokonaan.

Hujala VE2B
Louhinta-alueen ja kierrätysterminaalin laajennuksen myötä suuret suojakallio ja -metsäalueet häviäisivät Maskun asuinalueiden ja kierrätysterminaalin välistä, mikä lisäisi huomattavasti melu- ja pölyhaittoja alueen asukkaille. Vaikutusalue laajenisi Maskun suuntaan.

Suunnitellun laajennuksen länsireunasta on vain n. 500 metrin matka Maskun puolelle Kajamontielle, jossa on omakotiasutusta. Toiminnan vaikutukset ulottuisivat paitsi Kajamon omakotialueelle että mahdollisesti Karhunpuiston alueelle tai jopa kauemmas. Suoja-alueen kavetessa läjitykset mahdollisesti näkyisivät Kajamon omakotialueelle ja tuhoaisivat maiseman.

Katsomme, että tämän laajuinen toiminta ei sovellu omakotirakentamiseen kaavoitettujen alueiden lähelle, vaan ensisijaisesti olisi tutkittava muita sijoitusvaihtoehtoja.

Kajamon omakotiyhdistys ry:n hallitus
Tuomo Tidenberg (pj), Juha Väyliö, Juha Lehmusvuori, Tomi Maunu, Tuomas Koivu, Tuomo Peurala, Jukka Marjamaa