Mopot 80 km/h

Kajaani

/ #119

16.07.2008 22:05

Ottakaapas lapset huomioon että fysiikan lait pätevät myös mopoihin. Kun vauhti kaksinkertaistuu niin jarrutusmatka kasvaa nelinkertaiseksi. Ei siinä jarrut vaikuta paskan vertaa, vaikka millaiset jarrut olisi niin ei sitä pyörää saa 80km/h vauhdista pysähtymään samalla matkalla kuin 45km/h. Jos oletetaan keskiverto reaktioajaksi 1 sekunti, niin 45km/h ajava on jo pysähtynyt siihen mennessä missä 80km/h alkaa jarruttamaan.

Tuolta löytyy hieman infoa jarrutusmatkoista. Vaikka artikkeli onkin tehty moottoripyöriä ajatellen, on faktat täsmälleen samat mopollakin. Siinä pisteessä missä 50km/h nopeudella ajava on jo pysähtynyt, on tällä 80km/h hurjastelijalla vauhtia vielä yli 75km/h.

Ei 15-vuotiaita voi päästää ajamaan sellaista vauhtia täysin suojaamattomalla ajoneuvolla, tuntuu että jotkin 18-vuotiaatkin ovat liian kehittymättömiä auton rattiin.