Adressi Koulukiusaamista Vastaan

susanne viinamäki
Adressin tekijä

/ #73 VAST. "SYITÄ LÖYTYY AINA"

10.08.2008 16:37

Hienoa että te saitte asiat selvitettyä ja kiusaamisen kuriin. Toivoisin että tuollaisia vastuuntuntoisia ja asioihin tosissaan tarttuvia vanhempia olisi enemmänkin, kuten myös kouluja sekä kotiin kiusaamistapauksista ilmoittavia opettajia.

Ihan hölynpölyä ei tuo alle 15-vuotiaiden korvausvelvollisuus ole, Suomen laki sanoo sen selvästi; "Suomen rikoslain 3 luvun 1§ (31.5.1940/263): Teko, joka muuten on rangaistava jääköön rankaisematta, jos sen tekee viittätoista vuotta nuorempi lapsi." Ja tätä pykälää ikävä kyllä käytetään paljon hyväksi, sen on todennut myös ainakin vantaan poliisi. Olemme tehneet jo 2 rikosilmoitusta (pahoinpitely & netissä tapahtunut kunnianloukkaus/herjaaminen/henkinen väkivalta), molemmat syytteet on ns. "painettu villaisella" poliisin puolelta ja siirretty sosiaalitoimistoon josta asia ei ole ikävä kyllä edennyt ainakaan meidän toivomallamme tavalla, joka oli siis se että kiusaajat saataisiin kuriin ja vastuuseen teoistaan. Totta on se että vanhemmat eivät ole korvausvelvollisia vaan ala-ikäinen voi vanhempien niin vaatiessa joutua maksamaan aiheuttamansa vahingot täysi-ikäisenä, tähän asti pääsy kuitenkin vaatisi myös poliisin puolelta asiaan tarttumista sekä toimintaa eikä asioiden siirtämistä sosiaalitoimen puolelle.. Joten todella harvoin kiusattu lapsi saa minkäänlaisia korvauksia fyysisestä-/henkisestä kivusta ja särystä, en ole ainakaan sellaisista tapauksista kuullut.

Koulu pystyy tekemään asialle paljonkin jos haluaa, totta, samoin myös se että kiusaajan kuten myös kiusatun vanhemmat puuttuvat heti asioihin ja tekevät kaikkensa kiusaamisen kitkemiseksi. Toki se riippuu paljon myös siitä kuinka yhteistyökykyinen ja ammattitaitoinen koulun henkilökunta on, vai sysääkö koulukin kaiken sosiaalitoimen niskaan.. Ikävä tosiasia kun on se että niin sosiaalitoimi kuin koulukin aika monesti syyllistävät, ahdistavat sekä uhkailevat kiusaajaa sen sijaan että tekisivät kiusaajalle jotain jotta kiusaaminen saataisiin loppumaan! Olenkin päätellyt sen johtuvan aika pitkälti siitä etteivät kyseiset henkilöt tiedä mitä kiusaamistilanteessa pitäisi tehdä, miten asiat saataisiin sujumaan ja kiusaaminen loppumaan, kuinka vakava asia kiusaaminen on ja mitkä ovat kiusaamisen seuraukset kiusatulle henkilölle sekä tajuamaan se että kiusaaja on aika monesti se joka myös apua ongelmiinsa/käyttäytymiseensä tarvitsee.

Oma mielipiteeni on että kiusaajat pois koulusta heti jos ei muutosta tapahdu!

Voimia ja jaksamista kaikille tämän vaikean asian kanssa taisteleville lapsille, nuorille sekä vanhemmille! <3