Kielivalinnan puolesta

A A
Itä-Suomi

/ #149

15.08.2008 00:35

Ensinnäkin, olen pahoillani että en kirjoita omalla nimelläni. Adressin allekirjoitin omalla nimellä.

Opiskelen itse lukiossa, ja minulla ei ole mitään Ruotsia, ruotsalaisia, tai ruotsinkielisiä vastaan.

Mielestäni ruotsin ei tarvitsisi olla pakollinen aine, vaan se voisi olla valinnainen kieli kuten esim. saksa, ranska tai venäjä.

Itsekin ruotsia opiskelleena en ymärrä ruotsalaisten puheesta juuri mitään, suomenruotsalaisten puheesta saan vähän selvää. En ollut motivoitunut opiskelemaan, koska en pitänyt siitä että minun oli pakko. Lisäksi ruotsinopettajamme oli mielestäni varsin ikävä henkilö, vaikka se nyt ei tähän liitykään.

Jos ruotsin opiskelu olisi valinnaista, sen valitsisivat oppilaat jotka olisivat oikeasti kiinnostuneita ja motivoituneita opiskelemaan sitä. He sitten menisivät niihin töihin jossa ruotsia tarvitaan.


Suomenruotsalaisten pitäisi tietenkin osata suomea, Suomessa kun asutaan. En kannata sitä, että se määrättäisiin heille pakolliseksi kieleksi, koska vastustan sitä että pakotetaan johonkin mitä ei halua, mutta varmasti oppilaat ymmärtäisivät tarvitsevansa suomenkieltä Suomessa, ja näin opiskelisivat suomea.