Finnjet Suomen valtion omistukseen

Muurame

/ #7

16.08.2008 20:34

Ei toivoa olekaan menetetty. Vaikka Finnjet onkin rannalla, ei varsinaista purkua ole aloitettu. Romuttajan mukaan laiva on mahdollista vetää takaisin mereen. Turkulaiset sijoittajat lähettivät tarkastusryhmän Alangiin tsekkaamaan laivan todellisen kunnon.

Vaikka sijoittajat ovat valmiita maksamaan Finnjetin, niin sanon tämän silti. Jos valtio perisi hinnan kansalaisten verokukkarosta, ei se tulisi kovin kalliiksi. En tiedä tarkkaa veronmaksajien määrää, mutta jos noin 10 miljoonaa euroa (sisältäen hinnan lisäksi mahdolliset telakoinnit) jaetaan Suomen väkiluvulla, tulisi jokaista asukasta kohden maksettavaksi 1,9 euroa, mikä on runsaat puolet Ässä-arvan hinnasta. Ässä-arvalla todennäköisyys voittaa edes jotain, on noin 23 prosenttia. Finnjetin oston todennäköisyys on taas sataprosenttinen.. Suomihan on tunnetusti lottokansaa, mutta sijoitatteko todellakin rahaa mieluummin sellaiseen, josta ette suurella todennäköisyydellä saa mitään, vai sellaiseen, jossa saat palan suomalaista merenkulkuhistoriaa säilytettyä?