Säästöt otettava ministereiltä ja kansanedustajilta

Anne

/ #10 Niinpä niin

26.03.2014 12:27

Mitä tähän nyt sitten sanoisi. Adressi on tietysti jo ajatuksena järjetön ja ei tule ikinä tapahtumaan. Toki sielä eduskunnassa olisi paljon niitä sääsökohteita kuten vieras 3 jo kirjoitti. Monessa kohtaa oli hän oikeassa omasta mielestäni. Eduskunnassa on liikaa hyväpalkkaisia työntekijöitä joista voisi kyllä osalle antaa kenkää, mutta kyllä osaa siellä tarvitaankin. Itse kyllä asettasin kansanedustajille tietynlaiset ammattivaatimukset. Toki on totta että siellä tarvitaan myös ihmisiä jotka puhuvat ihmisten kieltäkin, mutta kun siellä on paljon nykyään porukkaa jotka eivät tiedä mistään mitään. Ei täällä kukaan muukaan noin vain marssi mihin tahansa työhön ja totea että minä tulin nyt. Kyllä siinä usein kysytään koulutusta ei pelkkä kaunis pärstä riitä kaikkialle.

No mutta sitten ihan asiaan. Itse kolmen lapsen yh äitinä olen sitä mieltä että lapsiperheiden tukiin kohdistuvat leikkaukset on järjettömiä. Käyn kuitenkin koko päivätyössä ja palkkani on sen verran kohtuullinen joten talouteni ei tule tuohon leikkaukseen kaatumaan joten kai sitten olen kuitenkin onnellisessa asemassa, mutta monelle se tulee olemaan hirveää. Miten käy niille jotka ovat tähän asti olleet kotona jo pienellä budjetilla kodinhoitotuella? Ovat halunneet hoitaa lastaan kotona kunnes lapsi täyttää sen kolme vuotta. Omasta mielestän arvokasta työtä, mutta jo nykyäänkin lähes mahdotonta, kodinhoitotuki on kuitenkin pienempi kuin työttömyyspäiväraha ja nyt sitten vielä leikataan lapsilisää. Ei tämä kuullosta reilulta heitä kohtaan. Lapsilisä ei riitä kattamaan mitään lapsen kuluja jos niitä vertaa nykyisiin menoihin, vaikka päivähoitomaksuihin. Kun vaikka ajatellaan yh:ta joka vaikka työskentelee kaupankassana ja vie lapsen hoitoon. Ei siinä paljoa kyllä rahaa jää mihinkään muuhun perus asumis- ja elämismenojen jälkeen. Nyt sitten vielä verojen kiristyminen ja lapsilisien leikkaaminen on kyllä ikävä tilanne edessä ei voi sanoa mitään. Kyllä se aika sanattomaksi vetää. Se on helppo aina päättää asioita silloin kun oma palkka on yli 6000€/kk unohtuu realiteetit siitä mitä se on kun tilille tulee 1300€/kk jos sitäkään. Onhan se totta että tuohon päälle saa sitten sen kauan kaivatun ja odotetun verovapaan lapsilisän ja sitten sen elatusmaksun minkä kukin on sitten kohdallaan sopinut, mutta harvalla se nyt sitten miljoonia on.

Entäs sitten työttömät onko heillä paljon varaa sanoa mitään mihinkään... Heidänkin tulosta on tietysti helppo vähän leikata. Tällä edistetään työllsyyttä jos vain olisi saatavilla työpaikkoja joihin koulutus riittää. Niin ja tietysti sitten se että pieni palkkaisiin töihin niin kannattaako sitä enää edes mennä, jääkö siitä edes tämän uuden ehdotuksen jälkeen käteen enempää kuin työttömänä ollessa? Monet työttömät ovat saattaneet velkaantua, menettää luottotietonsa ja perinnässä on paljon laskuja. Töihin meno myös tarkoittaa automaattisesti perinnän alkamista. Silloin tilanne on se että käteen jäävä osuus ei välttämättä ole sen suurempi kuin se minkä saisi kotona olemalla. Kuinka montaa se motivoi palaamaan töihin? Kyllä nämä säästö kohteet ovat välillä mielen kiintoisia.

Rahaa on tungettu menemään Espanjaan ja ties minne matkan varrella ja otettu itse sitten lisää lainaa jota nyt sitten meidän omalla kustannuksella maksetaan takaisin... Olisi se kuitenkin kai kohtuullista että siinä sitten mietittäisiin kuka ne päätökset alunperinkin silloin teki. Kalliin hinnan joutuu maksamaan tavallinen työtätekevä keskituloinen ihminen kuten minä itse. Autolla on ajettava töihin kun ei julkiset sinne vie ja se tietää vaan sitä että matkakustannukset nousee ja omasta pussista enemmän maksetaan, ei voi mitään näin se vain menee. Kyllä saisi kansanedustajatkin osansa matkakustannuksistaan maksaa kuten jo mainitsin kirjoittajan 3 ehdotus oli erittäin hyvä.

Joten kyllä nämä leikkaukset olisi voinut kohdistaa suurimmaksi osaksi siihen luokkaan minkä tulot hipovat satojatuhansia vuosittain ja pääomatulojakin keräävät vaikka ja kuinka, mutta tämähän olisi vain minun ehdotus ja minä en tiedä mistään mitään koska koulutukseni ei ole siltä osa-alueelta että voisin sellaisia päätöksiä edes tehdä ja hyvä niin.

Mutta kuten tiedotustilaisuudessa sitten pääministeri + nämä neljä muuta ministeriä ( Katainen, Niinistö, Urpilainen, Haglund ja Räsänen ) meitä sitten valisivat me kaikki kannamme vastuun tästä " hyvinvointi " valtiosta joten ei auta itkeä. Joka vaaleissa olen äänestänyt ja aion äänestää edelleen joten minulla on myös lupa valittaa. Toivottavasti seuraavan kerran (2015) kun pääsemme valitsemaan kansanedustajat ihmiset olisivat liikkeellä ja tekisivät sitten valintansa paremman tietämyksen mukaan ja todella ottaisivat selvää omista ehdokkaistaan ja ennen kaikkea kävisivät äänestämässä!

Kiitos kaikille lukijoille, yhdessä tässä kärsitään, niin työssä käyvät, kun työttömät, perheelliset, asuntolainan kanssa elävät, vanhusten omaiset, pienyrittäjät, eli suurin osa Suomalaisista. Tämä on meidän hyvinvointi valtiomme mitä pidämme ylpeänä pystyssä Suomalaisella sisulla kun ei siinä enää itku auta. Päätökset on nyt tehty ja niiden kanssa on opittava elämään. Mennään pienemmällä pudjetilla taas eteenpäin, kun taaksepäin ei pääse.

Hyvää kevättä kaikille