Vaadimme suoraa demokratiaa

Vieras

/ #8 Dmokratia, suora tai tikkusuora

19.04.2014 16:33

Mielenkiintoista, että demokratia-sana on raiskattu niin täysin, että sen merkitys on kokonaan hämärtänyt. Todellisuudessa demokratia ja suora demokratia ovat lähi main sama asia. Sitten taas edustuksellinen demokratia on monelle ihan vieras käsite, vaikka sillä mennään Suomessa.

Sen määritelmä on lyhyesti:

"Edustuksellisessa demokratiassa äänestäjät valitsevat edustajia, joilla on valtuudet tehdä päätöksiä. Yleensä edustuksellisessa demokratiassa edustaja ei ole velvollinen noudattamaan äänestäjiensä tahtoa vaan voi vapaasti harkita, minkä päätöksen tekee."

Elikkä, jos tarkemmin tuota ajattelee, niin sehän on sama asia kuin diktatuuri. Valitsemme edustajia itsellemme kuitenkin sen mukaan, mitä he meille suoltavat ennen vaaleja. Tosiasiassa valitsemme diktaatoreita, joilla ei ole mitään velvoitteita äänestäjiä kohtaan. Niin kauan, kun edustuksellinen demokratia vallitsee, eivättee mitään väärää. Ja kansa marisee tyhjistä lupauksista aivan turhaan. Typerää sanoisinko.