Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #35431 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

27.05.2014 22:37

#35429: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Pieni pala Idi Aminin aikaista historiaa,  sekin alkoi Aminin kohdalla täyttäen armeijaa  kahden hänelle  mieleisen  heimon jäsenillä:

Tuntemattomat hyökkääjät surmasivat maan korkeimman oikeuden presidentin Kabimu Kiwanukan. Maan anglikaaninen arkkipiispa Janani Luwum puolestaan sai surmansa ”auto-onnettomuudessa”

Amin puhdisti armeijan Oboten tukijoista, erityisesti kristityistä acholi- ja lango-kansojen jäsenistä. Sotilaita teloitettiin kasarmeilla, ja heitä katosi noin 5 000.

Se on todella surullista luettavaa tämä Ugandan historia melkein itsenäistymisestään lähtien.

Amin kärjisti tilannetta järjestelmällisillä acholi- ja lango-heimojen vainoilla. Aminin vainojen kohteeksi joutui myös satojatuhansia muita ihmisiä, aina lähetyssaarnaajista pankkiireihin ja lääkäreistä poliitikkoihin.  Lopulta maa romahti vainoihin.  Ne kohdistuivat tietysti paljon myös muihin kuin kristittyihin,  mmm aasialaisväestöön.
Lisäksi tragediat olivat niin traumaattisia,  että onhan niillä seuraamuksensa  vielä useamman sukupolven ajan.

Tämä ei vielä riittänyt,  tässä tuoreempaa tekstiä  vainosta islamin varjossa:

Uganda is new on the World Watch List.
Although it is a largely 'Christian' country, Muslim-background believers face opposition in
Muslim-majority areas, and to a lesser degree in areas which have a sizeable number of Muslims.   Siis vaikka U. on paljolti kristillisenemmistöinen maa,  muslimitaustaiset ihmiset kokevat vainoa muslimivoittoisilla alueilla.

Recently Uganda has experienced a worrying rise in the Tabiligh Movement of Muslim Youth. Open Doors contacts also report that there has been a strong push by Muslim leaders to ensure that the majority of lawyers in Uganda are Muslims.

This is significant because Muslim leaders have pushed for and entrenched Islamic family courts ('kadhi' courts) in the constitution, and are now fighting for their implementation. The increase in the number of Muslims aged 10-25 receiving radical teaching is an indicator that in the next five to ten years Christians in Uganda may face severe per-secution.

Heitä on syytä todella muistaa,  tulevaisuudelle povataan vakavaa vainoa.  Väkivaltaisten hyökkäysten lisäksi (aivan äskettäinkin  toista sataa menetti henkensä)  sosiaalista elämänmahdollisuuksien epäämistä ja elämän vaikeuttamista kaikin tavoin.