Auroran päivystys säilytettävä!

Auroran auttama

/ #154 Auroran päivystys säilytettävä!

03.06.2014 16:58

Auroran päivystys on uskomattoman hieno ja toimiva yksikkö, jossa työskentelee todella päteviä, ammattitaitoisia ja empaattisia ihmisiä. Se on viimeinen henkireikä tuskaisessa tilanteessa.

Itselläni yksityiset erikoislääkärit eikä työterveyshuolto kyennyt hoitamaan tilannetta, mutta Auroran päivystys pelasti minut. Niin tuskaisessa olossa en olisi lähtenyt missään nimessä Haartmaniin, jossa en olisi voinut luottaa yksityisyydensuojaan, osaamiseen tai turvallisuuteen. Olisin todennäköisesti jättänyt menemättä minnekään, enkä edes uskalla arvailla lopputulosta jos näin olisi käynyt. Minulla ei todetusti ole mitään "mielisairautta" vaan ongelmani olivat tunneperäisiä, pitkään jatkuneen sietämättömän työtilanteen aiheuttamia. Sain Aurorasta huomattavasti korkeatasoisempaa ja ammattitasoisempaa apua kuin yksityiseltä puolelta tai työterveyshuollosta. Aurorasta saamani avun ansiosta pystyin palaamaan työelämään tuottamaan verorahoja joita Helsingin päättäjät kipeästi haluavat. Olen nuori huippukoulutettu akateeminen vaativissa ja hyvinpalkatuissa työtehtävissä, joten terveenä ja työkykyisenä tuotan merkittävät verotulot kunnalle ja valtiolle. Ilman Auroran apua en tiedä missä olisin - parhaassa tapauksessa työkyvyttömyyseläkkeellä, jolloin kunta ja valtio menettäisivät merkittävät tulot. Ja parantumiseni työkykyiseksi ei todennäköisesti olisi onnistunut jos en olisi pystynyt hakemaan ja saamaan erinomaisen pätevää, empaattista ja matalan kynnyksen apua Auroran päivystyksestä.

Auroran päivystyksen sulkeminen tulee lisäämään inhimillistä kärsimystä ihmisten heikoimmilla hetkillä, kärsimystä jo muutenkin kärsivillä mielenterveyspotilailla, lisääntyneitä itsemurhia, väkivaltaa, huonontaa psykiatrisen hoidon tasoa merkittävästi ja lisää turvattomuutta Haartmanissa jolloin sekä psykiatriset potilaat että somaattiset potilaat saattavat jättää menemättä hoitoon, jolloin terveysongelmat jäävät ilman hoitoa ja pitkittyvät sekä vakavoituvat, jolloin niiden hoito tulee entistä kalliimmaksi. Hoitamatta jääneet infektiotaudit saattavat aiheuttaa epidemioita. Yksityispuolella ei ole edes yhtä hyvää pätevyyttä eikä samoja päivystysvalmiuksia kuin Auroralla, vaikka olisikin rahaa käydä yksityisellä puolella. Kokemusta on.

Vaikka Helsingin päättäjiä ei inhimillinen kärsimys koskettaisikaan, niin luulisi rahan puhuvan. Lisääntyneet sairauslomat ja työkyvyttömyyseläkkeet tulevat kalliiksi. Yhteiskunta menettää verosaamisia ja näiden ihmisten koulutukseen investoidut rahat menevät hukkaan. Psykiatrista päivystystä tarvitsevat kun eivät läheskään kaikki ole päättäjien halveksimia luusereita tai päihdeongelmaisia, vaan myös korkeasti koulutettuja menestyviä ihmisiä jotka tarvitsevat elämänkriiseissä apua, mitä yksityinen puoli ja työterveyshuolto eivät läheskään aina kykene asia tuntevasti antamaan. Onko meillä varaa hukata tällaisten ihmisten tuottama verotulo?

Auroran päivystyksen sulkeminen olisi siis järjetön päätös ja se vahingoittaisi kaikkia - psykiatrista apua tarvitsevia jotka jäisivät heikoimmillaan heitteille, somaattista apua tarvitsevia joiden turvallisuus vaarantuisi, terveitä ihmisiä jotka altistuisivat yhä enemmän hoitoa vaille jääneiden mielenterveyspotilaiden ja somaattista hoitoa vaille jääneiden vaarakäytökselle ja infektioille, hoitohenkilökuntaa, sekä koko yhteiskuntaa menetettyjen verovarojen muodossa. Kukaan ei voittaisi vaan kaikki häviäisivät.

Auroran päivystys on turvattava!!! Jo sen olemassaolo antaa turvantunnetta.