Kastelliin pienempi koulu

Oulu

/ #4 Suurkoulu tuottaa liikenneongelmia

28.10.2008 20:51

En ole missään huomannut kommentoitavan suurkouluhanketta liikenteen kannalta. Kuvitelkaa 1500 ihmistä kulkevan aamulla tunnin tai parin sisällä yhteen paikkaan ja iltapäivällä takaisin (ekaluokkalaiset reppuineen, päiväkotilaisten vanhemmat autoilla, viikari-ikäiset pyörähurjastelijat, isot koululaiset mopoilla...). Oulunsuun tien ali on tunneli, mutta käytännössä moni koululainen kulkee noina aikoina vilkkaasti liikennöidyn tien yli. Ihmiset vain toimivat niin. Suurkoulun eri yksiköiden pihat ovat pidettävissä erillisinä, mutta entä koulun jälkeen; kukaan ei valvo kotiin kulkevia lapsia, ja kun väkeä on paljon, kiusausta koulutien varrella voi helposti tulla. Tai ainakin tahattomia onnettomuuksia, kun laumat ovat yhtä aikaa liikkeellä. (Ja ne pitkät koulumatkat - ei kiva kaatosateessa!)

Itselläni on kolme lasta, jotka aloittivat pienessä Lämsänjärven koulussa, jossa jokainen opettaja oli tuttu jo eskariajalta, samoin suurin osa muiden lasten vanhemmista, kun heitä viereisen päiväkodin portilla oli nähnyt. Se on ollut tosi hyvä ja turvallinen juttu. Kun keskimmäinen lähti kolmoselle eri kouluun erikoisluokalle, sitten en enää ole tuntenutkaan kuin lapsen oman luokanopettajan ja ihan parhaiden kavereiden vanhemmat vain näöltä. Tämä vaikuttaa tosi paljon kodin ja koulun yhteistyöhön ja siihen, miten lapsen koulunkäyntiä tulee seurattua ja tuettua. Vanhempainiltaankin on mukavampi mennä ja osallistua koulun toimintaan, kun ihmiset ovat tuttuja.

Olen ehdottomasti pienten koulujen kannalla. Minulla on opettajan koulutus ja vähän alasta myös kokemusta, ja siitäkin näkökulmasta olen pienen koulun ja pienen työpaikan kannalla.