Susikannan ylläpito Suomessa

Keski-Suomi

/ #11

11.01.2007 18:39

Terve, Minna Karvinen. Kävit tuolla kommentoimassa ja ajattelin sinulle vastailla.

"Kysymys Ronja Ryövärintyttärelle:
Miten perustelet sen, että sudet, jopa kokanaiset laumat ovat ruvenneet hiippailemaan pihoilla, pihapiireissä ja asumusten lähellä?"

Ensinnäkin "hiippaileminen" on vähän huono ja inhimillistävä sanavalinta. Siitä saa käsityksen että ne tarkoituksella vähän kuin ryövärit hiippailisivat pahat mielessään.
Tuohon pihapiiriin tulemisesta sen verran, että susi ei tiedä ihmisten määrittelemiä rajoja ja jos esim. lauma on ottanut lähinaapuruston metsikön osaksi reviiriä, se myös tutkii joka paikan siitä. Aina suden pihalla käynti ei merkitse koiran menetystä. Se saattaa vain kulkea siitä ohitse ja ihminen saa sätkyn pelkistä tassunjäljistä. Susi EI kyttää siellä pihan perällä puskan takana, että koskas se pikku-Liisa tulisi ulos ja poikkeaisi polulta.

"Olisikohan tässä muutamat perustelut:
1) Esim. Luumäellä asustaa tällä hetkellä 3-4 n. 4-5 suden laumaa. Jos jokaisessa laumassa on lisääntymiskykyinen a-uros ja naaras, tarkoittaa se sitä, että jo 3-4 pentuetta tulee sieltä. Jos jokaisessa pentueessa on 5 pentua, on se 15-20 uutta sutta kyseiselle alueelle!
3-4 laumaa Luumäenkin kokoisella alueella on liikaa, koska nyt jo yksi lauma on sieltä siirtynyt tänne Lemin puolelle ja se kertoo, että ruoka on sieltä vähissä."

Lauman siirtyminen paikasta toiseen ei välttämättä puhu ruuan vähenemisestä vaan ehkä vain isomman reviirin hakemisesta. Jos siellä Luumäellä elää 3-4 laumaa, teidän tulisi olla iloisia siitä että villit eläimet viihtyvät alueella.
Pentueen kokohan aina riippuu vähän. Tuo 5 pentua on melkolailla suurin mahdollinen (vaikka suurempiakin pentueita varmasti voi joskus tulla) ja usein pentueessa onkin n 3 pentua.

"2) Suomen susikanta virallisten tietojen mukaa on n. 200-250 sutta mutta metsästäjien ja rajavartioston arvio on 700-800."

Olen kuullut että rajavartiosto laskee sekä venäjältä tulevat että suomesta lähtevät sudet ja silloinhan luku saattaa nousta noinkin suureksi. Metsästäjillä, ainakin joillakin, on omat perustelunsa liioitella lukuja.
Kannattaa puolueettomuuden nimissä kuitenkin uskoa tuota virallista kanta-arviota.

"3) Jos susikantaa ei pienennetä, voi jo tänä vuonna se uhri olla jonkun lapsi, koska selvää on, että 80% näistä traagisista tapahtumista loppuvuonna ja vuoden vaihteen jälkeen susi on tullut joko pihalle (parhaimmillaan n. 10-15 metrin päähän ihmistä) tai lähelle asutuksia."

Traagisuudesta en tiedä. Vahinkoja sattuu aina. Pedot ovat kautta aikain vieneet kotieläimiä ihmisiltä, siihen tulee vain yrittää taas sopeutua ja varautua.
Ihmisuhreja ei kukaan halua, enkä käsitä miksi ihmiset, jotka haluavat vähentää susikantaa jopa radikaalisti tämänhetkisestä, jo odottelevat milloin sellaista tapahtuisi. Susi kuitenkaan ei ole ihmislapselle läheskään suurin vaara ja minusta sellainen ajatus pitäisi yrittää loiventaa realistisiin mittakaavoihin.

"4) Ehkä jossain muualla toimii 1000 suden kanta joo, mutta ottaen huomioon se määrä mitä rajan yli meille tulee noita tunkiosusia ym. pihasusia, ei todellakaan ole sama asia kuin ne luonnonsudet, jotka asuvat omissa elinympäristöissään eivätkä pelottele ihmisiä."

Mikä on tunkiosusi ja pihasusi? Susihan ei pelottele ihmisiä, jotkut ihmiset vain pelkäävät niitä. Miksi Suomeen ei mahtuisi 1000 sutta, kun karhuja ja ilveksiäkin on niitä suuruusluokkia olevia kantoja ja karhu on se ihmiselle vaarallisin peto näistä meidän suurpedoista.

"5) Sudet oppivat aivan niin kuin esim. koirat. Kun ne ovat oppineet siihen, että ihmisestä ei ole niille vaaraa/uhkaa, eivät ne näin ollen koe tarpeellisena väistää ihmistä. Tämän todistaa näiden viimeaikaisten tapahtumien määrä ja se röyhkeys millä sudet tulevat niin lähelle."

Röyhkeydestäkään en kyllä tiedä mitään. Tarkenna mitä tarkoitat viimeaikaisilla tapahtumilla? Jos tarkoitat koira- ja kotieläinkuolemia, niin ne ovat kyllä ikäviä tapauksia, mutta kunhan ihmiset oppivat taas elämään petojenkin kanssa, he ymmärtävät että asioita voidaan ennaltaehkäistä, eikä pelkästään ampumalla. Kyllä se susi oppii kun saa sähköaidasta kunnon tällit, aivan kuten koira, hevonen ja lehmäkin oppivat.

"Loppuun vielä, että en ole susien vastustaja! Haluan vain, että meidän ihmisten (etenkin lasten ja vanhusten)ei tarvitsisi elää pelossa.
Susi kuuluu meidän luontoon, mutta se EI saa olla meille ihmisille uhka, koska se nyt vaan on niin, että kukaan ei halua, että tätä maata johtaa ja villitsee sudet! Vai haluatko sinä?"

Et ole vastustaja mutta et halua niitä asuinympäristösi lähimaastoon? Hmm..
Susien aiheuttama uhka on median ja mielikuvituksen liioittelema asia. On tietenkin hyvin ikävää ja jossakin määrin jopa säälittävää että jotkut voivat uhrata yöunensakin susipelon vuoksi.
Miten voit edes sanoa että sudet johtaisivat ja villitsisivät maata? Se on pelko joka johtaa ja villitsee ihmisiä, mutta onneksi liiallisiin ja liioiteltuihin pelkotiloihinkin saadaan nykypäivänä apua.