Kastelliin pienempi koulu

Oulu

/ #8 Kiire ei peruste huonolle ratkaisulle

09.11.2008 01:38

Monet Oulun koulut ovat huonossa kunnossa ja odottavat pikaista remonttia. Oulunsuun kouluun on juuri valmistunut ilmastointiremontti. Vielä emme tiedä, kuinka hyvin se on onnistunut. Muutoin Kastellin tilat ovat huonot ja terveysvaara on ilmeinen.

Kouluratkaisu on kiireellinen. Kuitenkaan kiire, huonot tilat ja liikenneongelmat eivät ole peruste sille, että vaihtaisimme ongelmat toisiin ongelmiin ja ottaisimme turhia riskejä. Suuret koulut eivät ole peruste sille, että jatkossa on rakennettava vielä suurempia. Liikenneongelmaa ei ratkaista siirtämällä ongelmaa toiseen paikkaa. Vastuuntuntoinen ihminen ei hyväksy mammuttikoulua Oys:n viereen. Hankkeen riskit ovat ilmeiset. Huono ratkaisu aiheuttaa kymmenien vuosien kärsimykset useille sukupolville.

Mammuttikoululle on vaihtoehtoja. Ennen päätöksentekoa vaihtoehtojen vaikutukset lapsiin ja nuoriin on tutkittava perusteellisesti. Myös liikenneratkaisut on selvitettävä. Suunnittelussa on käytettävä hyväksi parasta mahdollista asiantuntemusta. Tieteellinen tieto sekä koululaisten ja heidän vanhempiensa näkemykset ovat ratkaisun kannalta oleellisia.