Dalton Alpakalle elämä

Vieras

/ #138 Miksi ei voida toimia toisin

21.08.2011 16:53

Ruotsi ei suostu ottamaan eläintä takaisin. Karanteeni ei poista sitä tosiasiaa, ettei lähtötilalla ole tehty asianmukaista terveysvalvontaa ja alpakka on siten täysin ilman takeita tarttuvista taudeista. Ruotsalainen eläinlääkäri on ohjeistanut tuojaa tarvittavista toimenpiteistä. Nämä määräykset tuoja on välinpitämättömyyttään jättänyt hoitamatta. Laki sanelee aikarajat. Jäljelle ei jää muita vaihtoehtoja, valitettavasti. Ilman koko EU-alueen lainmuutosta kukaan yksittäinen eläinlääkäri, ei edes läänin eläinlääkäri, voi toimia toisin, kuin voimassa oleva laki määrää. Syy on yksinomaan tuojan, eli tässä tapauksessa ko. eläinkauppias Lehdon. Lopettamispäätöstä tuskin voidaan kumota, sillä mikään laki ei anna siihen mahdollisuutta. Omistaja joutuu miettimään tekemiään ratkaisuja ja niiden jo etukäteen tiedossa olleita seurauksia. Alpakka olisi kannattanut jättää ostamatta tai olla kitsastelematta väärässä paikassa. Jos hän olisi toiminut oikein, Dalton saisi jatkaa huoletonta elämää.