Susikannan ylläpito Suomessa

Keski-Suomi

/ #16

13.01.2007 16:12

Marko Lind, en tarkoittanut olla asiaton sanoessani, että apua on saatavilla liioiteltuihin pelkotiloihin. Puhuin pelkotiloista noin yleensä ja jos ihminen pelkää jotakin niin, ettei kykene muuta oikeastaan ajattelemaankaan, niin nykymaailmassa ei ole yhtään kummeksuttua mennä vaikka psykiatrille juttelemaan asiasta ja pyytää apua. Pyydän anteeksi jos joku otti sen loukkauksena, se ei ollut todellakaan tarkoitukseni.

Tuohon menneeseen aikaan, kun kotieläimiä häirinnyt peto lopetettiin, silloin ei tietääkseni ollut petokorvauksia joita nykypäivänä on. Kotieläimiä pystytään suojelemaan pedoilta ja elämään petojen kanssa sovussa, kunhan sitä viitseliäisyyttä löytyy. Viitsiminen on kaiken a ja o. Nyt vastakommenttina heitätte petoaitojen kalliuden jne. Valtio kyllä korvaa osan aidan hinnasta ja talkooapua on saatavilla Luontoliiton Susiryhmältä ja varmasti muualtakin. Eikä kaikkia laitumia tarvitse aidata, kunhan se laidun jossa eläimet ovat yön yli olisi aidattu niin petovahingot pienenisivät huomattavasti. Myös pihakoirille voi rakentaa korkean katollisen aitauksen. Sinne ei susi pääse.
Susi on ehkä ukha kotieläimille, mutta karhu on suurempi uhka ihmiselle.

Vastaus Markon kysymykseen: Susia ei vielä ole pihassa käynyt ja kyllä, asun melko lähellä "susitiheymää".

Minna Karvinen, mediassa jokaisella toimittajallakin on omat mielipiteensä asioista ja kuten on huomattu esim Keskisuomalaisen jutuissa löytyy paljon negatiivisia tekstejä susista, vaikka uutisoinnin pitäisi aina olla puolueetonta.
Miksi sinä Minna niin innolla odotat sitä ensimmäistä ihmisuhria? Tutkipas hetki petovahinkoja ja katso, sieltä kyllä löytyy ihmisuhreja hyvinkin läheltä tätä vuotta, nimittäin karhun hyökkäyksiä.

Niko Braamille sellainen vastaus ihmettelyynsä, että tämä asia jota käsittelemme on hyvin tulenarka joillekin henkilöille ja olen jopa saanut uhkauksia tietyiltä tahoilta, jotka eivät hyväksy toista mielipidettä, joten ehkä ymmärtänet etten viitsi oikeaa nimeäni ja osoitettani tähän laittaa.