Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Vieras

/ #5

30.07.2014 19:26

LYHYTNÄKÖINEN ENERGIAPOLITIIKKA

Olen aivan samaa mieltä asioita. Hyvää tekstiä.
On aivan järjetöntä, että Suomen energiaplitiikkan suunnat vaihtuvat lähes vuositain. Kävin noin 10 vuotta sitten Ponssen tehtailla, kysyin miten he ovat varautuneet metsähakkeen hyödyntämiseen. Onko tulossa hakkeen tekeviä motoketjuja tai vastaavia. He sanoivat jo silloin, että ei kannata uhrata asialle yhtään ajatusta, koska Suomen energiapolitiikka on niin lyhytnäköistä.

On aivan päivän selvää, että olisi kunnia asia saada energiatalous niin omavaraiseksi, kuin vain suinkin on mahdollista. Kun se vielä luo uusia työpaikkoja. En minäkään niin hullu ole, että ostan koivulapeja kaupasta 85e motti, jos kerran itsellä on metsää jä harvennustarvetta enemmän kuin ehdin talvessa tehdä.

Mailman politiikasta ei tiedä mitään. Kun "rättipäät" lakkaavat myymästä meille öljyä ja Venäjä kiristää energiaruuvia, niin sitten varmaan lämmitellään sillä, mitä Vihreät on "säästäneet" vuosien varrella.

Minun mielestäni vihreiden "kukkopoika Niinistö" on ollut Suomen kallein ministeri. On ajanut jääräpäisesti omia asioita, joita tuli lausuttua ensimmäisinä miniterin virkapäivinä. Vaikka oma eduskuntaryhmäkin alkaa olla jo eri mieltä.

Odotan seuraavia vaaleja ja hallitusta. Toivottavasti lyhytnäköinen energiapolitiikka tekee taas täyskäännöksen, ja ottaisi suunnakseen kotimaisen energian. Se loisi työpaikkoja harvaan asutulle muutenkin näivettyvälle maaseudulle. Suot tehotuotantoon. Viimeisin ympäristötekniikka käyttöön järkevästi kaikille tuotantoalueille. Laskeutusaltaa tai parikin kaikille pienille tuotantoalueille, isommille imeytyskentät tai useampi lasketumisallas.

Tähän ympäristötekniikkaan voisi hyvikin antaa valtion tai EU tukea. Se kuitenkin toimisi kymmeniä vuosia. Annetaan tukea runsaasti tuulimyllyjen rakentamiseenkin, vaikka ne kaikki kuitenkaan ei valmistuttuaan pyöri kuin joskus ja jouluna. Olen seurannut yhtä Jalasjärvellä olevaa myllyä useamman vuoden, enkä ole nähnyt sen vielä kertaakaan pyörivän. Ikämittari kuitenkin täyttyy koko ajan.

TOIMI-TAPIO / Tapio Bragge