Median lopetettava vääristelty Israelin vastainen uutisointi

Juhani Starczewski
Jyväskylä

/ #220 Suomen Punainen Risti tukee 100 000 eurolla Israelin ja Gazan konfliktin uhreja

28.08.2014 10:15

#219: Juhani Starczewski - Auttaako SPR myös israelilaisia?

Suomen Punainen Risti tukee 100 000 eurolla Israelin ja Gazan konfliktin uhreja

25.7.2014 13:48 (Päivitetty 25.7.2014 14:45)

Kuvaaja: Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun yhdistysten kansainvälinen liitto (IFRC)
Suomen Punainen Risti on päättänyt irrottaa katastrofirahastostaan 100 000 euroa tukeakseen kansainvälisen Punaisen Ristin (ICRC) avustusoperaatiota Israelissa ja miehitetyillä palestiinalaisalueilla.

Punainen Risti työskentelee alueella yhdessä Palestiinan Punaisen Puolikuun ja Israelin Punaisen Davidin Tähti (Magen David Adom) -järjestön kanssa erittäin vaikeissa oloissa.

Viime päivien kiivaiden taistelujen takia avustusoperaatio on keskittynyt pommituksissa haavoittuneiden auttamiseen. Käytännössä tämä on merkinnyt haavoittuneille annettavaa ensiapua ja heidän kuljettamistaan sairaaloihin, joissa sadat kahden viikon taistelujen aikana haavoittuneet saavat jatkohoitoa.

Yli kaksi viikkoa jatkuneet rajut taistelut Israelin armeijan ja Gazan alueella toimivien palestiinalaistaistelijoiden välillä ovat vaatineet runsaasti uhreja. Kuolleita palestiinalaisia on yli 800 ja haavoittuneita yli 5000. Valtaosa Gazan alueella kuolleista ja haavoittuneista on siviilejä.

Israelin ilmoittamista 30 menehtyneestä 27 on taisteluissa kaatuneita sotilaita. Vakavasti haavoittuneita on MDA:n mukaan kuusi, mutta kymmenet ihmiset ovat saaneet lieviä vammoja rakettien sirpaleista.

Israelin armeijan kiivaat pommitukset Gazan alueella ovat vaikeuttaneet merkittävästi avustusjärjestöjen toimintaa. Kansainvälinen Punainen Risti on kuitenkin onnistunut neuvottelemaan joitakin muutaman tunnin tulitaukoja, joiden aikana haavoittuneita on voitu kuljettaa sairaaloihin. Tällainen kahden tunnin tulitauko saatiin voimaan muutama päivä sitten Shuja’iyyan alueelle, jolloin yli 200 pommituksissa haavoittunutta pystyttiin kuljettamaan pois alueelta.

Siviilien asemasta kasvava huoli
Punainen Risti on ollut erittäin huolissaan konfliktin kiihtymisestä ja siihen liittyvistä kansainvälisen humanitaarisen oikeuden rikkomuksista. Israelin operaatio on vaatinut satoja siviiliuhreja ja taistelujen aikana on isketty myös kansainvälisten sopimusten suojaamiin kohteisiin, mm. sairaaloihin ja viimeksi torstaina YK:n ylläpitämään kouluun.  Hamas-taistelijoiden Gazan alueelta kahden viikon aikana Israeliin laukaisemat 2600 rakettia rikkovat myös kansainvälistä oikeutta, koska niillä ei voida tehdä eroa siviili- ja sotilaskohteiden välillä.

Punainen Risti on jyrkkäsanaisesti tuominnut niin Israelin kuin palestiinalaistenkin tekemät humanitaarisen oikeuden rikkomukset.

Vaikka Punaisen Ristin avustusoperaatio tällä hetkellä keskittyykin haavoittuneiden ja sairaalassa olevien auttamiseen, järjestö on kasvavassa määrin huolissaan myös siviilien asemasta Gazassa. Alueella yli 150 000 siviiliä on paennut kodeistaan tilapäismajoituksiin, jotka eivät kuitenkaan ole turvallisia.

Alueen vesi- ja sähköjohdot ovat taistelujen aikana tuhoutuneet, ruuasta ja lääkkeistä on puutetta ja maakuljetukset Israelin kautta Gazaan ovat ruuhkaantuneet.

Jos alueelle ei saada nopeasti tulitaukoa, Punainen Risti pelkää avun tarpeessa olevien määrän Gazan alueella kasvavan muutamassa viikossa räjähdysmäisesti.

On tärkeää huomioida, että Punainen Risti on humanitaarinen järjestö ja toimii ihmisten avustamiseksi. Konfliktin poliittinen ratkaisu ei kuulu Punaisen Ristin tehtäviin – siitä vastaavat valtiot ja poliitikot.