Susikannan ylläpito Suomessa

15.01.2007 17:21

Ronja kirjoitti:

"
Tuohon menneeseen aikaan, kun kotieläimiä häirinnyt peto lopetettiin, silloin ei tietääkseni ollut petokorvauksia joita nykypäivänä on. Kotieläimiä pystytään suojelemaan pedoilta ja elämään petojen kanssa sovussa, kunhan sitä viitseliäisyyttä löytyy. Viitsiminen on kaiken a ja o. Nyt vastakommenttina heitätte petoaitojen kalliuden jne. Valtio kyllä korvaa osan aidan hinnasta ja talkooapua on saatavilla Luontoliiton Susiryhmältä ja varmasti muualtakin. Eikä kaikkia laitumia tarvitse aidata, kunhan se laidun jossa eläimet ovat yön yli olisi aidattu niin petovahingot pienenisivät huomattavasti.
"

Perehtyisit ensin maatalouden arkeen, niin et päästäisi tuollaisia sammakoita suustasi: jos karjalle (muille kotieläimille) järjestetään pienehkö turva-aitaus, niin sinäkö suostut talkooapuna aamuin-illoin siirtämään eläimet syömälaitumelta turva-aitaukseen ja takaisin? Samalla talkoolla menisi varmaan sitten rehujen siirtokin turva-aitaukseen?

Tarkoitan tällä että pieni petoaita itsessään ei riitä, vaan tuollainen järjestely aiheuttaa myös lisätyötä. Työ ei ole ilmaista. Varsinkaan Suomessa.

Yksi vaihtoehtoha olisi varmaan globalisoida kotieläintuotantokin Kiinaan. ;-)

Muuten, allekirjoitin!