Adressi Suomen jalkaväkimiinojen säilyttämiseksi

Etelä-Suomi

/ #28 Olli-Pekka Mahrberg ei tee

15.12.2008 16:13

..hyvää edustamansa viiteryhmän - mikä ikinä se sitten onkaan - maineelle keskustelijana. Vihjaamalla tämän adressin allekirjoittajien olevan sotahulluja hän on omat keskustelukyvykkyytensä asian tiimoilta näyttänyt ja mahdollisuutensa jatkaa keskustelua pitkälti torpannut.

Puolustuskin on jonkun hoidettava. Annetaanko se hoidettavaksi kansainväliselle toimijalle nimeltä Nato osallistumalla itse sen toimintaan vaiko kehittämällä omaa, Nato-vaihtoehtoon nähden enemmän itsenäistä puolustamme - se on sitten jokaisen harkittavissa oleva kysymys. Toivottavasti muunkinlaisen asiatiedon pohjalta kuin vain sen, että tämän kaltaisten esitysten kannattajat ovat sotahulluja.

Itse kannatan sissitoimintaperusteisuuteen laajemminkin siirtymistä. Koulutetaan puolustusvoimiamme, joiden edelleen suon perustuvan yleiseen asevelvollisuuteen kaikkien aselajien osalta toimimaan enemmän häirintätaistelun ja koottujen iskujen idean pohjalta. Maanpuolustuskoulutuksen pohjaksi siis nykyisen peruskoulutuskauden oppien sijasta sissikoulutus, jota jo nykyisinkin puolustusvoimissa annetaan ja siitä vielä moderoiden vastaamaan nykyisiä tarpeita.

Sissitoiminnassa jalkaväkimiinat ovat olennainen osa - yksi kulmakivistä. Kannatan siis aikanaan mitä ilmeisimmin tunnepohjaltakin allekirjoitetun Ottawan sopimuksen purkamista Suomen osalta.