Elintärkeät asiat kuntoon

Adressin tekijä

/ #4

16.01.2007 00:13

Kiitos, Mia, pidän ajatuksen vireillä, vaikka kieltämättä olen niin monessa mukana, että aivan helpolla ei löydy aikaa tähänkään. :(

Jos emme olisi EU:ssa (äänestin itse aikanaan "ei"), olisin kanssasi samaa mieltä maataloudesta ja omavaraisuudesta. Vaan kun Unioniin mentiin, niin silloin on mielestäni tarkoituksenmukaisempaa, että maata viljellään ja maataloutta harjoitetaan vain siellä, missä se kannattaa, eikä väkipakolla jokaikisessä paikassa, jossa kasvukausi on lyhyt. Pitäisi ajatella Suomea osana Eurooppaa. Suomalaiset osaavat maanviljelijät voisi sen sijasta houkutella viljelemään suotuisemmille ilmastoalueille. Tosin, nythän näyttääkin käyvän niin, että ilmastonmuutos muuttaa asioita nopeasti.

Mutta maatalousvastaisuuteni johtuu siis vain siitä, että näen Euroopan Unionin puitteissa kylmän ja kaarun maamme viljelemisen järjettömäksi, kun luonnonolosuhteiden puoelsta parempia paikkoja on vaikka kuinka.

Omavaraisuus on kaunis aate, mutta hieman vaarallinen - juuri "omavaraisuuden" takia meille on syntynyt ooppera, kymmeniä teattereita jne., ja nyt näemme, mihin se on johtanut - yleiseen kassakriisiin, kun veronmaksajien rahoilla maksetaan niin paljon turhaa. Ei kaikkia palveluita tarvitse saada omasta maasta, jos ihmisiä on viisi miljoonaa, eli maailman puitteissa ihan naurettava määrä. Ei tällaisen pläntin kannnattaisi ylläpitää omaa valtiokoneistoakaan.

Ja vielä tragikoomisempaa on maamme "kaksikielisyys" - ei riitä, että hirveän pienelle joukolle suomenkielisiä tuotetaan kaikkea, kaikki pitää tehdä myös ruotsiksi, kun aivan kamalan ja naurettavan pieni joukko ihmisiä ilmoittautuu ruotsinkielisiksi (=n. 200.000 ihmistä), vaikka osaa suomeakin mainiosti. Tämä todella on hölmöläisten maa, ja Sinä ja minä maksamme tämän hölmöilyn veroissamme. :(

Lämmöllä & keskustelemisiin