Arvokas vanhuus. Ei raision Kerttulakodin sulkemiselle!

Vieras

/ #5 Re: Re: Kunnat säästävät

13.10.2014 06:16

#4: - Re: Kunnat säästävät

Tosiasiassa siis vanhuksen sijoittaminen yksityiseen tuettuun palveluasumiseen maksaa kunnalle huomattavasti vähemmän, mutta asukas itse maksaakin suurimman osan vaikka olisi kyse kunnan ostopaikasta. Kun kunta ostaa ostopaikan yksityiseltä, maksaa kunta yksityiselle hoitomaksun vanhuksesta. Raisiossa tämä hoitomaksu on tällä hetkellä n. 100e/ päivä/ vanhus. Tämän jälkeen vanhus maksaa kunnalle hoitomaksua palvelusta sekä lukuisia erillisiä maksuja yksityiselle. Asukasta veloitetaan erikseen vuokrasta, lääkkeistä, ruuasta, pyykeistä, siivouksesta jne. Mitä enemmän asukas tarvitsee palveluja, sitä enemmän se maksaa. Tuettu palveluasuminen on lisäksi tarkoitettu ihmiselle, joka on hyväkuntoinen, pystyy toimimaan itse, mutta tarvitsee tiettyjä palveluita päivittäin. Mitenkäs ne, jotka ovat liian huonossa kunnossa puhuakseen tai edes vaihtaakseen asentoaan itse? Tai entäpä muistinsa menettänyt ihminen, joka vain yksinkertaisesti ei muista enää miten syödään, tai sekoittaa vessanpöntön kukkaruukkuun? Muistisairaus on etenävä tauti, joka pyyhkii ihmisen muistista kaiken opitun, viimeisenä myös taidon niellä. Kukaan ei pysty nykylääketieteen keinoin tautia parantamaan, niin eikö inhimillistä olisi turvata muistisairaalle turvallinen ympäristö ja ympärivuorokautinen valvonta ja hoito?

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…