Oulun erikoisluokkia 3.–6.-luokkalaisille ei saa lakkauttaa

Epäileväinen

/ #7 Mitä painotettu opetus tarkoittaa?

13.10.2014 16:08

Vuonna 2011 Janne Varjo ja Mira Kalalahti julkaisivat Yhdyskuntasuunnittelu-lehdessä artikkelin nimellä Koulumarkkinoiden institutionaalisen tilan rakentuminen. Artikkelissa he tarkastelivat mm. koulujen profioitumista, sekä painotetun opetuksen ja erikoisluokkien välisiä suhteita.

Tämä ote artikkelista avaa hieman painotetun opetuksen problematiikkaa (Varjo & Kalalahti 2011, ss. 22-23): "Painotettu opetus ja erikoisluokat ovat kouluvalintoja, jotka on tehty näkyviksi ja  julkisiksi (erillinen valintaprosessi ja etukäteen ilmoitetut valintakriteerit). Tutkimuskunnat eroavat painotetun opetuksen ja erikoisluokkien suhteen kilpailutiloina toisistaan. Espoossa ja Turussa tämä kilpailutila on avoimempi: koulut ovat profiloituneempia ja painotettu opetus on yleisempää. Espoo näyttäytyy erityisesti koulutuksen järjestäjänä, joka sekä mahdollistaa valinnan että painottaa koulujen erottautumista. Espoon kilpailutila rakentuu useammassa nivelvaiheessa, Vantaalla ja Turussa painotettu opetus on rakennettu koko peruskoulun kestäviksi jatkumoiksi. Vantaalla koulujen kilpailutilassa on muita enemmän suljettuja – tai rajoittavia – piirteitä. Painotetun opetuksen tarjonta on rajatumpaa eikä koulujen profiloitumista korosteta valintaprosessissa: ”Oppilas valitsee koulussa - ei koulua"."

OLISI ERITTÄIN HYVÄ JA TILANNETTA SELKEYTTÄVÄÄ, jos Oulun kaupungin kaupunginjohtaja esityksessään talousarvioksi 2015 ja taloussuunnitelmaksi 2016-2017 täsmentäisi sivulla 76, mitä erikoisopetuksen muuttaminen alueellisesti tarjottavaksi painotetuksi opetukseksi käytännössä tarkoittaa tulevaisuudessa, ja erityisesti, mitä muutoksen toteuttaminen asteittain elokuusta 2015 alkaen käytännössä tarkoittaa. Koulutuksellisen tasa-arvon kannalta oppilaiden tasapuolinen mahdollisuus (erityisesti valintatilanteissa) hakeutua painotetun opetuksen piiriin on selkeästi turvattava. Edelleen koulutuksellisen tasa-arvon kannalta on varmistettava, että lukuvuonna 2015-2016 kaikki nykyisen kaltaisen erikoisopetuksen piiriin tulevat oppilaat pääsevät halutessaan painotetun opetuksen piiriin. Yhdenkin ikäluokan jääminen erikoisopetuksen muuttamisesta johtuvassa siirtymätilanteessa painotetun opetuksen ulkopuolelle on tasa-arvon vastaista. Lisäksi koulutuksellisen tasa-arvon kannalta muutoksessa on turvattava vähintään nykyisen erikoisopetuksen alat ja resurssit.

Lähde:

Varjo J & Kalalahti M (2011) Koulumarkkinoiden institutionaalisen tilan rakentuminen. Yhdyskuntasuunnittelu 49(4): 8-25. URI: http://www.yss.fi/varjo_kalalahti.pdf. Viitattu 13.10.2014.