Oulun erikoisluokkia 3.–6.-luokkalaisille ei saa lakkauttaa

Oulun kaupunginjohtajan tuore esitys lopettaisi Oulun alakouluista erikoisluokat (mm. musiikki- ja liikuntaluokat) alueellisiin tasa-arvosyihin vedoten: "3-6 luokkalaisten erikoisopetus muutetaan alueellisesti tarjottavaksi painotetuksi opetukseksi. Nykyisellään tarjottava erikoisluokkaopetus ei ole tasa-arvoisesti kaikkien uuden Oulun asukkaiden saatavilla vaan hakeutuminen vähenee välimatkan keskusta alueelle kasvaessa. Muutos toteutetaan asteittain elokuusta 2015 alkaen niin, että uusia 3-luokkalaisia ei enää valita erikoisluokkaopetukseen."

Erikoisluokkien lakkauttaminen olisi erityisen näköalatonta, sillä Oulu tunnetaan mm. musiikki- ja urheilukaupunkina ja siltä osin kaupungin erityisidentiteetti rakentuu musiikin ja urheilun huippuammattilaisten työn varaan. Erikoisluokka kasvuympäristönä on myös poikkeuslaatuinen ja sen positiivinen merkitys heijastuu pitkälle tulevaisuuteen sekä yksilön omassa elämässä että koko kaupunkiyhteisössä.

Kaupunginjohtajan esityksessä vedotaan tasa-arvon toteutumattomuuteen lakkautuksen syynä. Kuitenkin kuka tahansa esim. musiikista kiinnostunut ja sitä harrastava oululainen lapsi pystyy hakeutumaan erikoisluokalle niin halutessaan. Tasa-arvoa parhaimmillaan on se, että kaikille kiinnostuneille tarjotaan erilaisia vaihtoehtoja erikoistua vahvuusalueisiinsa.

Onko kaupungilla todellakin varaa lakkauttaa 3.-6.-luokkalaisten erityisluokat? Allekirjoita adressi, jos mielestäsi ei ole.

Oulun kaupungin talousarvio 2015 ja -suunnitelma 2016-2017, kaupunginjohtajan esitys 13.10.2014