Bevarande av Vittsar skola / Vitsarin koulun säilyttäminen


Vieras

/ #1 Rätt information!

12.11.2014 20:28

Jag vill kort återge om informationen som vi fick på sektionens sista möte. Vi hade bjudit in Kirsi-Maria Seikkula som har gjort untredningen om och kring fastigheternas kondition i Karleby på begäran av stadsstyrelsen. För att få information, påpekar den rätta informationen om hur och vad hennes arbete gick ut på. Och vad betyder det i praktiken. Den rapportten tar enbart ställning till i vilken kondition fastigheterna är i dagsläge, när det har grudrenoverats o dyl. Den tar inte ställning till om någonting annat. Inte ens om upprätthållande av fastigheten skall fortsätta eller inte. Botten till utredningen är och baserar sig på Kommunförbundet uppgjorda kriterier. Det olika nivåer kommer därifrån. Rödsö och Vittsar har hela tiden varit på nivå 3 och det finns ingen rapport där det skulle vara på nivå 4, vem eller varifrån de uppgifter kommer ifrån, vet inte hon eller jag. Det antagande som cirkulerar och finns med i diskussionen att tilapalvelut eller svenska avdelningen stänger skolan from 2018 existerar inte. Det stämmer inte heller att alla reparationer eller upprätthållande tar slut from 2018.  I strategirapporten finns två alternativ som förslag. Poängterar att de är förslag och enligt diskussionen i sv sektionen så är det sv.sektionen som tar ställning till om någon skola skall avveklas eller inte,enskilt för varje skola. Hur jag än ser på saken håller jag fast vid det jag sa i fullmäktige och i Rödsö skola, att ingen stänger sådana skolor var det finns tillräckligt med barn.  I sådana skolor bör verksamheten fortsätta. Utmaningar som  vi eventuellt har är att föräldrarna vill placeras sina barnen i någon annan skola än i närskolan. Upptagningsområden diskuterades lite på mötet, och diskussionen fortsätter. Om Chydenius skola skall byggas som en eller två series skola, tycker jag att vi skall inte bygga för litet.  Men inte på bekostnad av byskolorna, inte Rödsö, Vittsar eller Kyrkbacken som kommit med in i bilden. Det byggs för mycket i närheten av dessa skolor, förutom i Rödsö för tillfälle, så jag anser att om barn finns så finns det en närsskola.  Jag tycker att det är konstigt att ingen har varit i kontakt med mej eller skoldirektören, för att få den rätta informationen. Raportten har behandlats flere gånger i stadstyrelsen och det är konstigt att de inte vet vad de sitter och beslutar om, utan tar ställning på antaganden. 

Som sektionsordförande kommer jag att kämpa så länge underlag finns i byskolorna för att behålla de små svenska byskolorna, till förmån för vår de små. För att ha barn som börjar i dessa skolor så görs besluten hemma mellan två vuxna människor. Jag som politker varken vill eller kan påverka det. h. Marlen Timonen, ordf. sektionen för utbildning och fostran