Oulun kansainvälistä koulua ei saa heikentää ja halvaannuttaa


Vieras

/ #25

20.11.2014 16:33

Olen itse opiskellut Oulussa ja käynyt pari sijaisuuttakin kansainvälisessä koulussa tekemässä. Tunnen niin koulun opettajia kuin aikoinaan kansainvälisestä koulusta valmistuneitakin, ja ilolla olen seurannut täältä etäältä käsin kansainvälisestä koulusta sosiaaliseen mediaan huokuvaa hyvää henkeä.

Opiskeluaikoina muistan, kuinka useat IB-lukion suorittaneet opiskelutoverit nousivat monella tavoin yli meidän suomalaisen lukion käyneiden niin akateemiselta osaamiseltaan kuin kypsiltä ajatuksiltaan. Sattumaa tai ei - voihan jo IB-lukion valikoituminen olla enemmän akateemisesti orientoituneiden juttu. Itse olisin todennäköisesti kaivannut samanlaista opiskelemaan oppimista lukioiässä, joten soisin mahdollisuuden kansainvälisesti orientoituneeseen opinpolkuun niin oululaisille kuin Ouluun tulevillekin jo perusopetuksesta lähtien.

Mikäli suomenkielisiltä rajataan pääsy kansainväliseen kouluun, uskon, että oppilaiden tuntemus suomalaisesta kulttuurista heikkenee merkittävästi. Ilman suomalaisia ystäviä kukaan tuskin kunnolla Suomeen juurtuu. Jos maksamme kalliita koulutusvuosia vierastyöläisten lapsille, eikö heitäkin kannattaisi juurruttaa tänne Suomeen parhaalla mahdollisella tavalla? Toivon, että Oulun kaupunki tukee tätä(kin) erityiskoulua ja ymmärtää niin monikulttuurisuuteen kuin vaikkapa musiikkiin painottuneen opiskelun arvon oppilaiden tulevaisuutta ajatellen!