Perhepäivähoitajien palkkaus, työn määrä ja vastuu

kiukku-iita

/ #15

10.09.2011 15:24

Mistähän se johtuu, että perhepäivähoitajat joutuvat itse soittelemaan varahoitoa lapsilleen; eikö sen pitäisi olla ohjaajan tehtävä? Millainen voisi olla toimiva varahoitosysteemi? Kaupungissamme sellaista ei ole, ja siitä syystä ylikokoisia ryhmiä riittää..syynä toki myös se, että hoitajia on niin vähän, ja ilmeisesti päiväkoteja ainakaan ei käytetä ensisijaisina varahoitopaikkoina. Hieman pelottaa, että tasoitusvapaiden pitäminen ei onnistu tilanteen takia..aina joku on sairaana, ja nyt kun ryhmät ylitäysiä (muuten pph-lain vastaisesti!!)on aika mahdotonta olla vapaalla. Eli orjatyö ns. "kunnon työtä" tekevien puolesta jatkuu :( ? Aika olisi nousta kaikkien yhdessä barrikaadeille tätä nykymeininkiä vastaan. On väärin, että pph:t mielletään ns. toisten työtä tekevien palvelijoina, orjaluokkana, joka todella saakin työstään usein vain orjan palkan. Palkkaus on kuitenkin tietynlainen arvostuksen mittari..ja kun olisi edes samat oikeudet esim. palkalliseen sairaslomaan kuin toisilla. Työaikalain piiriin pääseminen on upes asia, mutta jos kunnissa asiat hoidetaan huonosti..niinkuin toistaiseksi täällä, tulee laista vain susisovellus, joka huonontaa arkea entisestään ja vähentää pphoitajien määrää. Kunpa löytyisi ihmisiä, jotka jaksaisivat oikeasti taistella tasavertaisemman tulopolitiikan puolesta myös tämän ammattialan kohdalla. Työ on tärkeää, jos ajatellaan, että lapsissa on tulevaisuus. Silloin lasten hoitajallakin tulisi olla arvoisensa asema ja sen mukainen palkka.