Luontaishoidot kaikkien kansalaisten saataville, luonnon lääkkeet kunniaan!

Tutteli Hamemrmann
Hki

/ #5 Luontaishoidoille oma lainsäädäntö

11.02.2009 13:42

Ensinnäkin mitä luontaishoidot ovat. Luontaishoidoilla tarkoitetaan Suomessa virallisen terveysjärjestelmän ulkopuolella olevia monenlaisia hoitomenetelmiä. Maailman terveysjärjestä WHO jaottelee nämä hoitomuodot kahteen kategoriaan: perinteiset lääketieteet (Traditional Medicine TM)kuten Perinteinen kiinalainen lääketiede PKL, Ayurveda intilainen lääketiede jne. ja täydentävät tai vaihtoehtoiset lääketieteet (Complementary or Alternative Medicine CAM). Suomen kielitoimisto suosittaa luontaishoitosanaa koskemaan kaikkia yllämainittuja lääketieteitä ja hoitomuotoja. Keski-Euroopassa TM/CAM hoidot ovat olleet pitkään myös virallisen terveydenhuollon ammatilaisten käytössä ja niitä tutkitaan ja opetetaan korkeakoulutasolla.

Suomessa terveydenhuollon ammattilaiset, lääkärit, fysioterapeutit ja hierojat suorittavat lyhyitä kursseja mm. akupunktuurista ja käyttävät sitä kapea-alaisesti vain kivun hoitoon irrallaan PKL:stä, jolla on oma fysiologiansa, tautioppinsa ja farmakologiansa. Suomessa on toki myös terveydenhuollon ammattilaisia, jotka ovat suorittaneet kansainväliset vaatimukset täyttävän koulutuksen luontaishoitoalalla.

Peruspalveluministeri Paula Risikko asetti keväällä 2008 työryhmän selvittämään laintarvetta luontaishoitoalalle. Valitettavasti työryhmän enemmistö koostuu henkilöistä ja tahoista, jotka ovat julkisesti esiintyneet luontaishoitoja vastaan ja haluavat leimata muutaman yksittäisen tapauksen perusteella luontaishoidot ja hoitajat potilasturvallisuuden kannalta vaarallisiksi. He eivät suostu myöntämään, että Suomessa on tuhansia asiallisesti koulutettuja ja päteviä hoitajia, jotka saavat hyviä hoitotuloksia ja että suurin osa kansalaisista halua käyttää luontaishoitoja koululääketieteen rinnalla.

Ministeriön työryhmän työ päättyy maaliskuun lopussa ja näillä näkymin työryhmä tulee esittämään nk. suppeaa sääntelyä, joka tarkoittaa, että olemassa oleviin terveydenhuollon ammatilakeihin tullaan vain esittämään pykäliä, joilla rajoitetaan luontaishoitajia hoitamasta laajoja ihmisryhmiä.

Luonnonlääketieteen Keskusliiton (LKL) edustajien (2 edustajaa työryhmässä/12) on ollut erittäin vaikea saada ääntään kuuluviin työryhmässä. Heidän esilletuomansa faktat ovat kuulemma yksittäisiä mielipiteitä, joita ei tarvitse kirjata kokousmuistioihin ja eikä työryhmän raporttiin. Toisin sanoen kokousasiakirjat tehdään tukemaan ennalta päätettyä tavoitetta laatia rajoittavat säädökset.

LKL:n tavoitteena on ollut jo vuosia saada luontaishoitoalalle erillislaki, jossa säädetään sekä potilaiden että hoitajien aseman kannalta tärkeät asiat. Potilasturvallisuus saavutetaan nimenomaan adressissa esitettyjen lain sisältö- tavoitteiden kautta. Haluamme yhteistyössä lääkäreiden kanssa tuottaa suomalaisille terveyttä ja hyvinvointia.

Toivottavasti edellä esitetyt kysymykset tulivat jotenkin vastatuksi.
PKL:stä hoitomuotona löytyy lisää tietoa osoitteesta www.finnacu.fi. WHO suhtautuu TM/CAM hoitoihin erittäin myönteisesti ja suosittaa niiden sisällyttämistä jäsenmaidensa viralliseen terveydenhuoltoon. Jäjestön nettisivuilta löytyy runsaasti tietoa hoidoista ja niiden tutkimuksista.