Ei poikittaista tielinjausta etelä-tuusulaan maakuntakaavaan!

Lahelalainen

/ #14 Maakuntakaavan merkintä ei ole tae tien rakentamisesta

01.02.2015 15:27

Maakuntakaava on yleisimmän tason suunnitelma maankäytöstä. Sitä tarkennetaan yleis-, osayleis- ja asemakaavoin.

Kun kunta päätti rakentaa Jokitien korvaavan Tuusulanjoentien, sitouduttiin samalla rakentamaan hyvin kalliiksi osoittautunut silta yli Tuusulanjoen. Koko Stenmackan alueen investoinnit ovat yli 6 miljoonaa euroa.

Kun olemme nyt yhteisesti laittaneet kuusi miljoonaa euroa rahaa kiinni tuohon alueeseen, sen infrastruktuuria pitää pystyä käyttämään mahdollisimman tehokkaasti kuntalaisten hyväksi. Tuusulanjoentien jatkaminen Ruotsinkyläntiestä Riihikallion eteläpuolitse esimerkiksi Vanhan Tuusulantien jatkeeksi olisi juuri tätä investointien hyötykäyttöä. Tie vähentäisi Koskenmäen kiertoliittymään liittyviä paineita, vähentäisi liikennettä varsinkin Maisalantieltä, joka on vaarallinen etenkin talvisaikaan ja saattaisi tehdä tarpeettomaksi 12-15 miljoonaa euroa maksavan Lahelanorren rakentamisen. Siksi se löytyy jo Tuusulan kunnan kaavoituskatsauksesta tutkittavien asioiden joukosta.

Olen samaa mieltä siitä, että Kehä IV riittää meille etelätuusulalaisille ainoaksi maakuntakaavatasoiseksi liikennevaraukseksi. Lahelantien ja Tuusulanväylän välinen tie kannattaa rakentaa mutta kunnan katuna, jolloin esimerkiksi raskaan liikenteen kulkemista voidaan helpommin rajoittaa.

Joukkoliikennettä pitää toki kehittää mutta sitä en tiedä, kuinka paljon meitä lahelalaisia ja ruotsinkyläläisiä pitäisi oikein olla, jotta saisimme joukkoliikennettä myös iltaisin ja viikonloppuisin. Jos meitä pitää olla enemmän, on myös kaavoitettava lisää maata asuinrakentamiseen. Sekin poistaa metsiä ja peltoja muusta käytöstä.

Kaavamerkinnät ovat oikeastaan varauksia. Missään nimessä ne eivät ole tae rakentamisesta.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…