Lapsen vieraannuttaminen rangaistavaksi

Vieras

/ #90

08.02.2015 09:49

Neuvola on usein se pahin tukija vieraannuttamisessa. Neuvolan pitäisi pysyä kaukana vanhempien väleistä, koska heillä ei todellisuudessa ole taitoa eikä uskallusta "taltuttaa" möykkäävää, huutavaa vieraannuttajaa. Todella pelossa yrittävät suostuttaa vieraannutettavan suostumaan vieraannuttajan tahtoon.

Paljon kehuttu neuvola verkosto ei todellisuudessa ole aina kehumisen veroinen. Piikit siellä osataan ainakin useimmiten pistää ja oikein lukea vaaán näyttö, mutta ihmissuhde asioiden tunteminen ja riitaisten vanhempien käsittely on minimissään. Pahinta tällaisessa tapauksessa on se, että yrittävät näytellä asiantuntijoita, mutta antavat omien tunteidensa (pelkokin on tunne) liikaa ohjata toimintaansa. Jos ei ole taitoa pysyä tilanteessa 100 %:sesti neutraalina, tekisi vähemmän hallaa, kun ei puuttuisi asiaan lainkaan.

Vieraannutettava, rauhallisemmin käyttäytyvä vanhempi tulee unohdetuksi tilanteessa kokonaan, kun riehuva vieraannuttaja vie kaiken huomion ja häntä pelätään.

Lapsen paras on kaukana tällaisissa tilanteissa. Lapsen oikeutta molempiin vanhempiin tasapuolisesti tulisi puolustaa. Ihmetyttää vielä, että ns. ammattihenkilöstö neuvolassa ei huomioi lainkaan, mihin lapsi joutuu, kun joutuu enemmän olemaan huonostikäyttäytyvän vanhempansa seurassa. Käytäntö on todistanut, että lapsella ei todella ole hyvä olla riehuja vanhempansa luona.