Kirkkonummen terveyskeskussairaalan osastot on säilytettävä.

Muuttohaukka

/ #17 Petetty olo

18.02.2015 12:06

Aikoinaan muuttopäätöstämme Kirkkonummelle puolsi mm. terveyskeskuksen sijainti ja sen hyvät päivystyspalvelut, joita tosin on nykyään supistettu, sekä toimiva vuodeosasto terveyskeskuksen yhteydessä. Tuntui turvalliselta, kun tiesi lääkärille pääsyn olevan mahdollista aina tarvittaessa.

Emme varmasti ole ainoita näin ajattelevia kunnan asukkaita.  Kaikki eivät ehkä halua siirtyä yksityisen puolen käyttäjiksi - ja kaikille se ei ole mahdollistakaan - mikäli päivystystoiminta kokonaan lopetetaan ”Suomen parhaassa terveyskeskuksessa”, kuten KS:n (19.2) kirjoituksessa vihjaistiin.

Vaikka maailma muuttuu ja sairaanhoidon toimintatavat muuttuvat, ihmisen tapa sairastaa ei muutu. Kuka jaksaa todella sairaana selvittää aikataulut ja liikennevälineiden vaihdot Jorviin päästäkseen. Kaikilla kun ei ole kyytiä omasta takaa, yleensä juuri heillä, jotka sitä eniten tarvitsisivat.  Lisääntyvätkö ”turhat” ambulanssikyydit? Kalliit taksimatkat ainakin. Hyvän ja asuttavan kunnan kriteeri nykypäivänä on ehdottomasti se, että lääkäripalvelut ovat lähellä ja saavutettavissa ja vuodeosastoa tarvitseville sellainen on tarjolla omassa kunnassa keskeisellä paikalla.