Vaadimme että Kuortaneen kunnan kouluverkon supistamisasiaa käsitellään oppilasmäärään perustuvasti.

Pertti Keski-Kuha
Kuortane

/ #2

08.11.2006 00:20

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Eli miksi pitäisi välttämättä teurastaa tuottavaa osaa Kuortaneesta - Mäyryn menestys kylänä ei tunnu jättävän ketään kylmäksi...ei tietty kateellisiakaan ja niitähän Pohjanmaa on pullollaan.
Haloo!!! Ei todellakaan ole mikään järjenvalon riemuvoitto lopettaa kunnan suurinta kyläkoulua naurettaviin tekosyihin vedoten. Molemmat lapseni ehtivät ko. koulun käydä, joten ei ole oma lehmä ojassa vaan puhun nyt kuntalaisena.
Lämmityskustannukset pysyvät suurina kun vuodesta toiseen LAIMINLYÖDÄÄN korjaustarpeet - usean vuoden ajalta opettajat ovat toiveikkaana vanhempainilloissa jaksaneet kertoa tekniikan luvanneen tehdä jotain lämmityskulujen suhteen...turhaan...ja nyt ollaan koulua lopettamassa syystä että lämmityskustannukset on korkeat...koulu on vanha MUTTA EI OO HOMETTA!!!
No onneksi Suomi on oikeusvaltio ja raastuvassa voidaan vastuuasiat selvittää!
Muutama vuosi sitten lopetettiin oma lapsuudenkouluni täpärästi ennenkuin esikoiseni aloitti koulutien ja oppilasmäärä oli sitä luokkaa, että olis ollu silloin ekaluokalla 2 oppilasta...se oli jotenkin helpompi niellä kun teki surutyön omien tunnesiteiden kanssa kouluun, sillä n. 8-15 oppilaan luokka on kyllä oppilaankin kannalta mielekkäämpi.
Itse toimin sairaalassa lastenpsykiatrian osastolla ja alalla parikymmentä vuotta toimineena sanoisin, että kallista on hoitaa näitä seuraamuksia sairaalaosastolla.
Sama juttu oikeastaan onko koulukoko liian iso tahi pieni.
Itse ehdin jo veronmaksajana huokaista kun kouluverkko Kuortaneella vakiintui nykyiseen tilanteeseen...asiakasvirta Kuortaneelta lastenpsykiatrialle on huomattavasti pienempää kuin monesta muusta kunnasta ... ja nuo säästöt on kuulkaas päättäjät nopeasti syöty erikoissairaanhoidossa. Siitä vaan sitte laskutikku kauniiseen käteen ja ottamaan "hallittuja" riskejä.
Tietysti aina voidaan pistää pää pensaaseen ja toivoa, että taas saatiin säästöt lasten kustannuksella...Kuortane ylpeänä esittää...talous kunnossa lasten kustannuksella...lopettamalla kunnan elinvoimaisimman kylän iso koulu.
ROHKEIN ON SE JOKA PYSTYY MYÖNTÄMÄÄN EREHTYNEENSÄ EIKÄ SE JOKA JÄÄRÄPÄISESTI PITÄÄ OMAN KURSSINSA JA AJAA KARILLE ETTÄ ROIKAA !!!
Jos ei mitään muuta säästökohdetta löydy niin on kumma...tietyistä palveluista ollaan monessa kunnassa jo valmiita maksamaan ja maksajina olis tietysti aikuiset...sopisko näin?
ELI NYT AIKALISÄ!!! Ideoita kehiin - ei pelottelulla vaan aikuiseen kypsään tyyliin asioita pohtien.