Hallituksen on muutettava päätös eläkeiän nostamisesta

Hannele Öster
Porvoo

/ #28 Mietitäänpä

05.03.2009 19:13

Hallitus on laittamassa kansaa peppu edellä puuhun. Lähtökohta eläkeiän nostamiseen tähtääviin neuvotteluihin pitäisi olla se, että ensin mietittäis ja selvitettäis, miksi ihmeessä Suomessa ihmiset ei jaksa käydä töissä vanhemmaksi.
Eivät suomalaiset ole laiskoja, eikä veteliä ja sen takia hinkuamassa eläkkeelle (tosi köyhäksi) ennen aikojaan. Muissa Pohjoismaissa eläköidytään vanhempana ja se taatusti johtuu siitä, että työtahti, tehokkuus, tuottavuus ja työilmapiiri ei ole näin ankara ja raskas, eikä ehkä kansalaisten työmoraali myöskään. Ainakin Ruotsissa ja Norjassa ihmisillä on mahdollisuus joustaa työn tekemisessä oman elämäntilanteensa mukaan. Eikä ihan vähiten vaikuta myöskään se, että palkat ovat paremmat. Joten tähän vetoaminen ontuu pahasti.
Työelämän tulee duunareittenki kohdalla olla sellaista, että sinne mennään mieluusti ja siellä viivytään vapaaehtoisesti pitempään. Nyt tehdään nälkäpalkalla raskasta työtä ja vielä lisää pitäisi jaksaa.
Siis kun työpaikat ovat kunnollisia ja työtahti sellainen, että siitä selviää, niin eläköitymisikä nousee kyllä automaattisesti.