Kaikkien Hitas-asuntojen hintasääntely määräaikaiseksi

Adressin tekijä

/ #31 Valtuusto päätti 30 vuoden sääntelyajasta

04.06.2009 09:31

3.6.2009 vasemmiston ja vihreiden äänin 48-34. Vastaesityksenä oli alkuperäinen virkamiehiltä kaupunginhallitukseen mennyt esitys, jossa sääntelyaika oli 20 vuotta.Sitä kannattivat kokoomus ja muut porvarilliset ryhmät.

Päätöksen mukaan yhtiö voi irrottautua järjestelmästä kun se täyttää 30 vuotta.
Ne yhtiöt, jotka eivät ole sääntelyn piirissä irtautumisen hetkellä vapautuvat ilman ehtoja. Ne taas, joissa hitas-enimmäishintalaskelma jää alle alueen keskihinnan, joutuvat suostumaan 0-30 %:n maanvuokran korotukseen saadakseen vapautensa. Lisäksi sääntelyjärjestelmään tuli parannuksia: korjausten parempi huomioon ottaminen ja rajahinta, joka auttaa jonkin verran pahimmassa Hitas-kuopassa olevia.

Hitas-adressin alulle panijoiden ryhmä korosti vetoomuksessaan valtuustoryhmille pitkittyvän sääntelyn aiheuttamia ongelmia. Lisäksi maanvuokran korotusehto ja tapa jolla sitä sovelletaan kohtelee yhtiöitä erittäin epätasavertaisesti, suorastaan mielivaltaisesti. Samassa kaupunginosassa samanlaisilla tonteilla jotkut saisivat korotuksen, jotkut eivät. Korotuksen suuruus riippuisi sekä talon valmistumisen että irrottautumishetken suhdannetilanteesta samoin kuin siitä,kuinka moni yhtiö alueella on jo ehtinyt irrottautua ja siten nostanut alueen keskihintaa!

Tällainen hallinnollinen mielivalta tulee todennäköisesti aiheuttamaan valituksia. Pitkittynyt sääntely sinänsä aiheuttanee muutosvaatimuksia jo ensi vaalikaudella. Päätös pitää yllä turhaa sääntelybyrokratiaa sillä tänä vuonna vain ehkä 12 yhtiötä vapautuisi järjestelmästä vaikka 2/3 ei ole enää sääntelyn piirissä käytännössä. Miksi tällainen tyhmä byrokratian ylläpitäminen? Eikö virkamiehille keksitä parempaa tekemistä?

Vuonna 2011 alkaen rakennettavissa uusissa hitaksissa sovelletaan tiukempia ehtoja. Mm. korjauksia ja parannuksia ei huomioida hintalaskelmassa. Osakas voi omistaa vain yhden asunnon pysyvästi.

Tämän adressin sulkeutumisen myötä myös tämä keskustelupalsta sulkeutuu.
Lämmin kiitos kaikille keskustelijoille!

Taistelumme kuitenkin jatkuu!

Liity mukaan google-keskustelyryhmään Hitas-verkosto http://groups.google.com/group/hitas-verkosto?hl=fi