Elimäen lukion lakkauttamista vastaan

Jaana Koskenniemi

/ #5 Pitkään "valmisteltu"

11.06.2009 11:23

Huomasin, että Kouvolan opetus- ja kasvatuslautakunnan jäsen Timo Olli on tehnyt jo vuosia sitten (2006) Tampereen yliopistolle Pro gradu-työn "Seudullisesta koulutuksen järjestäjien yhteistyöstä toisen asteen koulutuksessa Kouvolan seudulla". Tuloksena, että "jotain pitää tehdä" ja "osa oppilaitoksista menettää itsenäisyytensä". Sinänsä verkostoituminen ja yhteistyö on hyvä asia, mutta tuntuu suurelta yhteensattumalta, että lautakunnan koululaitoksen edustaja(?)kerännyt aineistoa ja tuonut tutkimustietoa asiasta, yksipuolisesti ilmeisesti. Eihän ole millään tavalla perusteltua lakkauttaa yhtä seutukunnan parhaista lukioista. Valtakunnallisesti pitkään hyvin lukiovertailuissa pärjännyttä.
Muualla maassa vastaavista aiheista järjestetään asukasiltoja ja kuullaan eri tahoja, myös kouluja. Mutta ei näköjään Kouvolassa. On kuitenkin hienoa, että kaikkea ei niellä, vaan omaa lukiota puolustetaan. Säästöjä on turha kuvitella tällaisista lakkautuksista syntyvä, se on nähty jo muualla.