Vaadimme että Kuortaneen kunnan kouluverkon supistamisasiaa käsitellään oppilasmäärään perustuvasti.

Sisko Keto
Kuortane

/ #4

12.11.2006 13:43

Toimin liikunnanohjaajana Kuortaneella. Työssäni tapaan n.400 eri ikäistä naista ( 20 erilaista ryhmää viikossa). Työni on ennaltaehkäisevää kunto-ja terveysliikuntaa. Olen erinäisiä tunteja istunut kuuntelemassa kuinka tärkeää tämä ennaltaehkäisevä liikunta on terveydenhuollon kannalta.

Kyläkoulut ovat ensiarvoisen tärkeitä paikkoja tämän ennaltaehkäisevän liikunnan järjestämiseen sivukylillä. Nyt kun ollaan näitä kyläkouluja lopettamassa, olen miettinyt missäs me sitten kokoonnumme? Kyläkoulut ovat tärkeitä kyläläisille, sillä kouluilla kokoontuu muitakin ryhmiä kuin liikuntaryhmiä mm. 4H-kerho, käsityöryhmiä yms. Olen huomannut, että ihmiset eivät lähde muualle liikuntaharrastuksiin, kun oman kylän koulu on lopetettu ja tuttu jumppapaikka vaihtuisi.

Ennaltaehkäisevän liikunnan avulla ylläpidetään ihmisten kuntoa, että he pystyisivät asumaan pidempään omissa kodeissaan ja pysyisivät toimintakykyisinä. Liikuntaryhmien avulla voidaan ennaltaehkäistä terveydenhuollon kuluja.

Kyläkoulu on tärkeä koululaisille ja kaikille kylän asukkaille monessa eri tarkoituksessa!