Lapsen vieraannuttaminen rangaistavaksi

/ #105 Re:

23.09.2015 12:28

#104: -

Minunkin tapaukseni odottaa käräjäoikeuden käsittelyä, koska ex-puoliso kieltäytyi tulemasta lastenvalvojalle tai follo-sovitteluun, joita kyllä asianmukaisesti hain. Lastensuojelu (jolle ilmoituksen teki koulu, koska lapsella oli liikaa poissaoloja) ei tee käytännössä mitään muuta kuin yrittää tukea lähivanhempaa juttelemalla ja neuvomalla, koska hän on kieltäytynyt muista avohuollon palveluista. Ex on minua haukkumalla saanut huomion kääntymään pois alkuperäisestä lastensuojeluilmoituksen sisällöstä, joten tapauksemme on leimattu "vanhempien riitelyksi". Yritän kyllä kovasti tuoda esille, etten halua riidellä ja ajattelen vain lapsen etua. En puolestani hauku exääni, mutta pakkohan minun oli sanoa, että hänen väitteensä ovat suurelta osin valheita. (Se on kirjattu ls-raportteihin muotoon "Kumpikin syyttää toista valehtelusta.")

Tahtoisin vain tavata lastani (ja nyt kun se ei kerta kaikkiaan onnistu, eikä myöskään normaali arki nykyisessä lähikodissa) toivoisin lapsen muuttavan minun luokseni - mikä ei tarkoita, etteikö lapsi saisi sitten tavata toista vanhempaansa runsaasti. Haluaisin varmistaa, että hän saa kasvaa alkoholittomassa, turvallisessa kodissa.

Millaisia kokemuksia teillä muilla on lastensuojelusta?