Big Brother 2009 pois ruudusta!

Timo Kivinen
Adressin tekijä

/ #7 Ei pelkkä TV-ohjelma

12.09.2009 08:54

Esa Heinonen kommentoi, että TV-ohjelman voi sulkea.

Iltapäivälehdet ja muu media kertoo päivittäin BB:n uusista sekoiluista ja se on puheenaiheena myös koululaisten keskusteluissa. Vaikka ohjelmaa ei katso, se seuraa päivittäin mukana. BB:stä on myös 24/7-nettiversio monine nettikeskustelu palstoineen, joten se ei ole pelkkä TV-ohjelma, jonka voi vain kotisohvan kaukosäätimestä sulkea.

Ohjelmaformaatilla annetaan hyväksyntä eri asioille: "tekeehän ne TV:kin...". Koululaisten TV:n ja netin seuranta ei ole aivan helppoa. Sitä on jossain sosialistisssa maissa yritetty turhaan tai huonoin seurauksin.

Esa mainitsee, että TV-lain mukaan saa näyttää mitä tahansa. Se on harmillista, että Suomen viestintävirasto ei ota kantaa mainos-TV:n ohjelmasisältöön? Vastuu jää siis vanhemmille. Täytyykö vanhempien sitten hyväksyä kaikki asiat nielemättä? Kyllä BB2009:ssä haetaan ja etsitään niitä rajoja, mitä Suomen mainoskanava-TV:ssä saa näyttää. Jos olemme hiljaa, niin koululaisille jää outo käsitys suomalaisesta arvomaailmasta.

Aikuiset saavat katsoa mitä he haluavat, mutta koululaisille ja nuorisolle suunnatussa ohjelmassa ei voi esittää ihan mitä vaan. Jos ohjelman tuottaja ei näe siitä vastuuta, heille täytyy se kertoa.