Ei leikata Kurikan lapsiperheiltä!

Äiti

/ #12

01.10.2015 18:59

Olin tyrmistynyt ja suorastaan itkun partaalla, kun luin Kurikan lapsiperheisiin suuntaavista leikkauksista. Varsinkin sivistyslautakunnan ehdotus avoimen päiväkotitoiminnan lopettamisesta oli järkytys. Missä (kotona olevilla) lapsiperheillä on mahdollisuus kohdata, jos tämä upea palvelu otetaan pois? Ymmärtävätkö päättäjät lainkaan mikä valttikortti ja suorastaan vetonaula avoin päiväkoti on kaupungille? Itse olisin ainakin valmis vaikka maksamaan pienen kuukausisumman tai vastaavan, jos Sopeva saa jatkaa toimintaansa!

Minulle on arvovalinta hoitaa lasta mahdollisimman pitkään kotona. Vanhempana olen lapselleni paras mahdollinen hoitaja, ja haluan että hän saa viettää ensivuotensa turvallisesti, rakastavasti ja kiireetömästi kotihoidossa.
Kotihoidon tuen määrä on 342,53 e/kk miinus verot. Lapsilisän suuruus ensimmäisestä lapsesta on 95,75e/kk. Kuukausitulot eivät siis todellakaan ole suuret. Kuntalisä 100e/kuussa olisi todella iso raha tässä kohtaa. Harmittavaa ja todella surullista, että päättäjät eivät halua osaltaan tukea lapsiperheitä. Ymmärrän, että budjetti on rajallinen ja jostain täytyy säästää. Miksi kuitenkin niin monesti lapsi on se, joka joutuu kärsimään näissä "säästötalkoissa"? Lapsiin panostaminen olisi pitkällä tähtäimellä (ja tässä hetkessä) kuitenkin se mikä tulevaisuuttakin ajatellen kannattaa!

Keskustan alueen "uuden ilmeen" hankkeen kustannusarvio on noin 2,55 miljoonaa euroa. Ensi vuoden osuus ydinkeskustan liikennejärjestelyiden ja viihtyisyyden paratamistöistä on noin 0,7 miljoonaa euroa. Tuntuu olevan tärkeämpää, että julkisivu on kunnossa kuin se, että ihmiset julkisivun takana voivat hyvin. Arvovalintoja nämäkin?

"Syntynyt Kurikassa" mainostaa pieni, paljasjalkainen paikkakuntalainen. "Onnistuu! Kurikassa" julistaa toinen iskulause. Ei kai totuus ole se, että nuo pienet paljasjalkaiset (tai muualta tänne tepsutelleet) onnistu jäämään vain isojen jalkoihin, eihän?