Pakkoruotsi pois koulutuksista

/ #5

07.02.2007 20:35

Jan-Olof Hommas.

Mutta kahta kieltä emme tarvitse tässä maassa. Kysehän on nyt vain koulutuksesta ei muusta! Helpompaa poistaa ruotsinkieli koska se on selkeä vähemmistökieli koulutusohjelmista jonka tarve on hyvin vähäinen ja turha opiskella vain sen takia sitä että joskus kohtaa ruotsia puhuvan.
"Voimme" poistaa myös suomenkielen mutta enpä usko että se on mahdollista suomessa? Näin meillä olisi yksi kieli, sopii mulle, kahta kieltä ei tarvita.

Tässä ei ole kyse mistään ruotsalaisuuden vastaisuudesta vaikka siihen on se johtanut ja johtaa edelleen. Vaan siitä että miksi turhaan opetaan ruotsia kouluissa kun se unohtuu kuitenkin suurimmalla osalla? Ne ketkä tarvii ja niitäkin varmaan on ja ketkä muute vain haluaa niin saa totta kai opsikella vaikka minkä kielen. Mulle on peruskoulussa opetettu ruotsia, se on unohtunut hyvin pitkälti ja motivaatio jo silloin oli huono sen kielen opiskeluun ja olin oikeassa, en ole tarvinnut. Mutta nyt taas aikuiskoulutuksessa olisi pakkoruotsia tarjolla, mutta mihin? En ole tarvinnut ruosinkieltä palveluammatissani vielä tähän päivään mennessä! Miksi taas pakkoruotsia?