Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!

Äiti-tarhantäti
Vieras

/ #10 Lasten vanhemmat ja varhaiskasvatuksen työntekijät yhdessä mukaan "taisteluun"

19.10.2015 08:07

Hyvä että ei luovuteta ja kerrotaan hallitukselle, että ryhmäkokojen suurentaminen ei käy!. Alunperin tarkoitus oli pienentää ryhmäkokoja ja määritellä todella paikalla oleva henkilökunnan määrä. Nykyisen kunnalisen työaikajärjestelmän mukaan todella lapsien kanssa olevan henkilökunnan määrä vaihtelee päivän mittaan. . Kaikki työntekijät ovat varmimmin paikalla noin kello 10 - 12.30. Ennen oli päiväkodissa päiväkotiapulaisia jotka voivat auttaa tarvittaessa esim kun lapsia puetaan uloslähtiessä tai wc-käynneillä ja vaipanvaihdossa. Päiväkotiapulaiset on poistettu. Nyt lastentarhanopettajien ja lähihoitajien pitää tehdä kaikki itse. Lastemme päiväkodissa oli myös oma sijaishenkilö, joka tuurasi lomilla ja sairauslomilla ym. Oli lapsille tuttu hoitaja joka tuli ryhmään tarvittaessa. Piti saada uusi varhaiskasvatuslaki ,. jossa olisi määritelty tarkemmin mm. ryhmäkoot ja suhdeluvut ja ehkä neliöt/ per lapsi. Katso esim: Super.fi sivuilta mitä varhaiskasvatuksen asioita he ajavat.ja ovat tehdeet kyselytutkimuksia esim. päiväkotien työntekijöille.
Äitinä olen seurannut kunnallista päivähoitoa 80-luvulta lähtien ja ammattilaisena 2000 luvulta lähtien.
Hallituksen tavoite on unohtaa kaikki parannukset mitä piti tehdä uuteen varhaiskasvatuslakiin ( vihdoin uusi 2015, uutta lakia on odotettu 70-luvulta lähtien), koska kaikki huomio kiinnitetään heikennyksiin ja kansalaisten tavoitteeksi tulee nykyisten suhdelukujen jääminen ennalleen ja unohdetaan, että lakiin piti tehdä parannuksia. Kuitenkin ryhmäkokoja on suurennettu jo ainakin 2000- luvun puolivälistä alkaen. Juuri siksi ettei laissa ole määritetty ryhmäkokoja eikä suhdelukuja.
Lapset on kokonaan unohdettu. Onko tosiaan lapsen etu päästä päiväkotiin varhaiskasvatuksen piiriin, vaikka jompi kumpi vanhemmista voisi hoitaa häntä itse. Kun kaikki joilla on lapsi päiväkodissa tietävät, että siellä on usein kova melu ja kiire ja joutuu odottamaan vuoroaan eri tilanteissa. Kaikki lapset jotka ovat päivälla päiväkodissa huutavat kotona, koska ovat tottuneet käyttämään ääntä jotta saa melussa äänensä kuulumaan.
Ei ole aikaa ottaa huomioon lapsen toiveita esim. lukea kirjaa tai että hoitaja osallistuu leikkiin. Ainoastaan silloin kun opiskelija tulee päväkotiin työssäoppimisjaksolle on mahdollisuus että joku aikuinen voi esim. pelata lautapelejä lasten kanssa. Sitäkin käytetään usein väärin ja opiskelijaa pidetään työssä yksin vaikka häntä ei pidä laskea henkikökunnaksi.
Toivon, että vanhemmilla olisi enemmän tilaisuus viettää aikaa päiväkodeissa ja tutustua toimintaan. Koska huonot asiat pyritään ptämään vanhemmilta piilossa ja työntekijät yrittävät oman jaksamisensa uhalla ylläpitää "kulisseja". Naisvaltasilla aloilla ei usein uskalleta vastustaa usein älyttömiä asioita ja tehdään asiat samalla tavalla, eikä mietitä miten voisi saada jotain parannuksia aikaan. Ei uskalleta puuttua epäkohtiin ilmeisesti työpaikan menettämisen uhalla.
Onko yksi syy yksityisten päiväkotien lisääntymiseen vanhempien toiveet paremmasta päiväkodista. Liikunta-, musiikki-, luonto-, ulkoilu ym. teemapäiväkodit lisääntyvät. Vanhemmat voisivat enemmän tuoda esille kokemuksiaan päiväkodeista ja heidän näkemyksiään siitä mitä he haluaisivat paikalta, jossa lapsi viettää 5- 10 tuntia päivässä.