Kannatan Oulun reunalukioiden säilyttämistä

Eeva M

/ #5 Haukiputaan lukion puolesta

29.10.2015 17:52

Valmistuin itse keväällä 2015 Haukiputaan lukiosta. Yläkoulun 9,25 keskiarvolla olisin päässyt helposti moniin Oulun keskusta-alueen lukioihin, mutta päädyin kotikunnan lukioon laadukkaan kurssitarjonnan sekä lyhyen koulumatkan vuoksi.

Olen aina ollut aktiivinen sekä koulussa, että koulun ulkopuolella esimerkiksi isostoiminnassa sekä liikuntaharrastuksissa. Helppo ja nopea (sekä halpa) kulkeutuminen kouluun vaikutti varmasti energian riittämiseen näiden edellä mainittujen lisäksi myös työntekoon arki-iltaisin paikallisessa leipomossamme. Kavereitakin kerkesi näkemään, ja kokemaan muitakin asioita kuin fysiikan tehtäviä tai matikan laskuja. Koulumatkojen pituudella on merkitystä, eikä jokaisella ole varaa tai muuten vain mahdollisuutta muuttaa jo 16-vuotiaana pois kotoa lähemmäs keskustaa. Kun aikaa menee useampi tunti matkustamiseen, sanoohan se järkikin että se on aina jostain muusta pois!!

Hukkuuko suureen massalukioon kurssien monimuotoisuus ja ainutlaatuisuus? Ja oppilaan yksilöllinen ohjaus ja tukeminen opinto- & uravalinnoissa? Tätä pelkään suuresti, ja toivoisin todella, että tulevat lukiolaiset saisivat yhtä paljon mukavia kokemuksia lukiosta ja yhtä paljon tukea opettajilta kuin minä sain "pienessä" lukiossamme. :-)

Siksi allekirjoitan tän adressin todella mielelläni, ja toivoisin päättäjien kuuntelevan meitä tulevaisuuden ääniä. Suosittelen teitä muitakin allekirjoittamaan, jos joku vielä epäröi!