Kaivannon sairaalan jatko turvattava

Jussi Lehtonen

/ #15 Jatkoa kokemuksille

26.11.2009 11:40

Laitoin keskusteluketjuun aikaisemmin viestin Kaivannosta. Hämäläinen miettii asioita ja haluan vielä jatkaa moniongelmaisuudesta. Päihteet siis on toistaiseksi pysyneet pois käytöstä. Niin on tarkoitus jatkaakin.

Elämä on välillä tylsää, mutta suht turvallista. Uusia uomia etsiessä on noussut mieleen, että niiden löytäminen on keskeinen osa tulevaisuutta. Kaikkea ei enää saa mitä haluaa, asioita on jätettävä taa ja poltettava siltoja. Yksinkertainen vertaus, kännykkä tyhjeni numeroista ja joitakin uusia on tullut tilalle. Ystäväkin ja kavereita. Vuokrat ja laskut maksussa ja safkaa kaapissa. Yhteiskuntakelpoinen ? Nykyään yhteikuntakelpoisuuden raja on toisaalta noussut, oletko mielenterveysongelmien takia eläkkeellä olevana yhteiskuntakelpoinen ja kenen silmissä. Asioiden nousu julkisuuteen nostaa ihmisiä yhteiskuntakelpoisiksi, porukkaa on enemmänkin ongelmien keskellä, eikä puhuta muutamista. Menee monimutkaiseksi, mutta päättäjät / säästöt ym. tärkeät rahareiät valitettavasti vaikuttavat asioiden kulkuun niin, että voi pudota uudestaan yhteiskunnan ulkopuolelle ilman omaa syytään. Sana voi on väärä, ihmisiä pudotetaan nykyisillä toimilla kauemmaksi kuntoutumisen mahdollisuuksista. Yhtälö ei toimi.

Onko yhteiskunnalla enää varaa hoitamattomuudella ja järjettömillä säästöillä sairastuttaa ihmisiä lisää ?