Kirjastoja ei saa sulkea

Lea Grönstrand

/ #5 Helsingin kaupungin & valtion säästökohteet

28.11.2009 11:45

Numero 1. Järjetön luistinrata Rautatientorilla!
Rahallisesti se ei tietysti ole budjetissa mikään mullistavan suuri kulu, mutta sen perustaminen ja ylläpito kuvastaa nykyistä tärkeysjärjestystä. Vertauksen vuoksi: samana vuuonna kun se ensimmäisen kerran tehtiin (n. 1 milj.suunnittelu-ja perustamiskulut ) ruuhkaiselta terveysasemaltamme poistettiin yksi erittäin tarpeellinen terveydenhoitajan virka. 1 miljoonalla maksaisi aika monen terveydenhoitajan palkan.
Puoluetuen puolittamisen lisäksi voitaisiin kansanedustajien lukumäärä voitaisiin puolittaa, nyt EU ratkaisee kaikki ongelmamme (kalliilla hinnalla!)
Eduskunnan harrastuskerhojen budjetilla katettaisiin kaiketi kaikkien nyt lopetuslistalla olevien kirjastojen vuokrakulut, joista kaupunki valittaa.
Kohteita löytyisi kyllä sen verran, että saataisiin pari uutta kirjastoakin.
Toisaalta voisi kirjastolaitoskin mietiskellä tärkeysjärjestystä kulujensa suhteen; tarvitseeko kirjaston esimerkiksi toimia urheiluvälineiden lainaajana tai pitäisikö siellä olla yleinen sauna? --- Vaikka sauna voisi tietysti olla kätevä, siinä voisi polttaa ne tuhannet kirjat, joita nyt kehoitetaan kirjastoja hävittämään!