Adressi Hajalan, Pajulan ja Teijon koulujen säilyttämiseksi

/ #55 Re: Hajalan koulun säilyttämisen puolesta

10.11.2015 08:48

#52: Reetu - Hajalan koulun säilyttämisen puolesta

Ei ole ollenkaan tutkittu miten vaikuttaisi lapsiin. Kuulemistilaisuudessa tuli selville ,ettei ole ehditty. Ainoastaan vessojen ja hengitysilman riittävyyttä tutkittu. Suurin osa hajalaislapsista menisi Märynnummen kouluun. Kuinka paljon vastaanottokeskus lisää oppilaita, koska jo ilman heitä on jo 30 oppilaan luokkia. Viimeisessä kouluverkkoselvityksessä n.2 vuotta sitten hajalaisia olisi sijoitettu Mustamäen kouluun Halikon asemalle. Ilmeisesti se on nyt täynnä omia oppilaita, kun sinne ei sijoitettaisi. Niin se tilanne elää, mikähän on Märynnummen tilanne parin vuoden päästä? NYT TARVITAAN MALTTIA PÄÄTÖKSEN TEKOON.

Kumpa tajuttaisiin, että lapset ovat paras sijoitus tulevaisuuteen ja Salon elinvoimaisuuteen. Hajalassa on Salon vision mukaan jo päiväkoti ja koulu samassa rakennuksessa. Mikä mahdollistaa esikoululaisten hyvän alun koulutaipaleelle tutussa koulussa. Oppilasennuste on hajalassa nouseva. Nykyisellä 1-2 on yli 20 oppilasta ja ensi vuonna aloittaa 9 ekaluokkalaista. Hajalan päiväkoti ja koulun oppilaskohtainen kustannus ovat vertailukelpoisia muihin Salon kouluihin. Nyt pitäisi katsoa asiaa laajemmin, koska jos Hajalasta koulu vietäisiin kuolisi koko elivoimainen kylä.