Kannabis lailliseksi

jari laitinen
raahe

/ #1430 Cannabis ennemminkin lääkekasvi,kuin huume.

14.12.2009 12:26

Googleta "Cannabis lääke",niin löydät esimerkiksi Tieteen Kuvalehden tekemän,
syvälle luotaavan jutun cannabiksesta,jota on n.4000 vuoden ajan pidetty lääkkeenä,esim. reumakipuihin,ja nykyään käytetään kyllä reseptillä jo ainakin MS-taudin kipujen lievittämiseen,ja syöpälääkkeiden aiheuttamaan pahoinvointiin jne.Voi olla että meidän elinaikana cannabis pääsee siihen arvostukseen,joka sillä lääkekäytössä on ennen ollut.Ei varmaankaan niin laajalla skaalalla,mutta kuitenkin.Cannabistahan on käytetty myös masennukseen.Itse olen sitä mieltä,että kun cannabis on etelävaltioissa kielletty 1920-1930,ei olla asioita silloin tutkittu sen tarkemmin,vaan on katsottu,että se on vaan huume muiden joukossa,joka on erittäin pieleen mennyt arvio.Nimittäin tupakka on vaarallisempaa,kuin mitä on cannabis,alkoholista puhumattakaan,sekä alkoholin käyttöön liittyvästä väkivallasta,rattijuopumuksista yms.Cannabis ei aiheuta agressiivisuutta,ja autolla ajamiskunnonkin pystyy toteamaan itse,toisin kuin humalassa.Mutta tuo Tieteen Kuvalehden juttu on mun mielestä ihan asiallinen.
Vuoden alusta nämä MS-potilaat,ja muut,joilla on ollut Cannabis lääkekäytössä, saavat alkaa tekemään juttuja cannabiksen vaikutuksesta heidän sairauksiensa
hoidossa,ja mitä olen lukenut,niin positiivista palautetta ainoastaan on ollut.Mutta toivotaan pikaisempaa päättäjien järkiintymistä.