Suomeen on saatava maailman edistynein eläinsuojelulaki!

Harri Lätti
Askola

/ #10 Pari sanaa minultakin...

14.12.2009 22:15

Heitetäänpä sitten entisen maatalouslomittajan, satunnaisen turkistarhatyöläisen ja paatuneen lihansyöjän näkemys:

Turkiseläimet ovat tavallaan paremmassa asemassa kuin esimerkiksi parsinavetassa kasvatettava nautakarja. Turkiseläimet pääsevät häkeissään kääntymään ja ottamaan muutaman askeleenkin toisin kuin kaulastaan kytketyt naudat. Laidunkaudella lypsylehmät ja usein hiehotkin sentään pääsevät ulos, mutta talvi on niille suhteellisen rajoitetun liikkumatilan aikaa.

Aivan oma lukunsa sitten onkin turkistarhauksen tarpeellisuus. Tarvitseeko eläimiä todellakin pitää vankeudessa ja lopuksi tappaa ainoastaan siksi, että niillä sattuu olemaan kaunis turkki? Lämpimiä vaatteita saadaan tuotettua muutenkin. Ainoa edes hieman pätevä perustelu turkistarhaukselle on se, että ilman tarhausta turkikset hankitaan luonnosta ja se tietäisi loppua esimerkiksi naaleille. Turkistarhauksen alasajon yhteydessä pitäisi onnistua vaikuttamaan myös kuluttajiin kautta maailman, jotta saataisiin turkisten käyttö lopetettua. Kun ei ole kysyntää, ei ketään tarvitse tappaakaan...

Nautakarjan suhteen olisi syytä ainakin kieltää uusien parsinavetoiden rakentaminen. Suurimmat lypsykarjatilat taitavat nykyään jo ollakin suurimmaksi osaksi pihattoratkaisuja, joissa eläimet saavat kulkea jokseenkin vapaasti, ja lihakarja kasvaa enemmän tai vähemmän tilavissa karsinoissa. Valitettavan usein niissä vähemmän tilavissa.

Yleensä ottaen eläimille pitäisi antaa enemmän tilaa ja "harrastusmahdollisuuksia". Esimerkiksi sika on erittäin älykäs eläin, jonka evoluutio on muokannut todelliseksi tonkimiskoneeksi. Tuskinpa sialla on kovinkaan kodikas olo ylikansoitetussa karsinassa, jossa on virikkeinä pari betonilattialla lojuvaa oljenkortta.

Kouluissa ollaan jo havahduttu siihen, että liian suuret luokkakoot aiheuttavat ongelmia. Ehkäpä myös tuotantoeläinten kasvattamisessa pitäisi määrätä tietty pääluku, jota yksi ihminen saa maksimissaan hoitaa.

Olisihan noita ideoita. Tietysti ainakin lihan hinta nousisi aika reippaasti tuon myötä, mutta en usko monenkaan talouden siihen kaatuvan. Itse olen aina syönyt lihaa ja muita eläinperäisiä elintarvikkeita enkä aio luopua niistä jatkossakaan, vaikka hinta nousisikin.