Kannabis lailliseksi

Kimmo Tamminen
Suomi

/ #1462

31.12.2009 10:00

Kehoituksista huolimatta en tee kannabiksen hyväksi minkäänlaista tutkimusta enkä ota selvää sen hyvistä ominaisuuksista. Miksikö? No, en halua. Kokosin kuitenkin tältä foorumilta kuluneen vuoden ajalta otannan erityisesti kannabismyönteisistä keskusteluista. Kymmenet fiksut ihmiset käyttävät kannabista ja antavat asiantuntijalausuntonsa:

- Kannabista käyttäen ei nouse agressio ja tekee mieli vaan makaa rauhassa ja safkaa jotain sipsii, juoda limuu ja kattoo telkkarii.
-Mun kavereilla ei oo ollu mitään vieroitusoireita tai mitää oireita kannabiksesta... no vittu se on hauskaa, yhdistää kavereita ja auttaa kipuun :D
-. Nam nam kyl maistuu raa´at kukkapaukut bongista. :)
- Kannabis irti huumeista, muut irti mun huumeistani. Porttiteoria on paskaa, olen 25 vuotta blossia poltellut, hatsin loputtua yritettiin piriä tyrkyttää, mutta kun paska ei maistu….Voin mä kännit vetää ja näyttää hampun vastustajille alkoholin ilot vetämällä pataan snagarijonossa. Tötsyissä ei snagarisafka uppoa, kännisiä on helpompi vedättää.
- No KANNABIS on paras kasvi! Sitä ei ole mitenkään jatkettu jos olet sen itse kasvattanut. Eikä siitä olisi kenellekkään muulle "haittaa" kuin minulle jos nautin kannabista… kannabis on todella yleinen ja viaton mieto sosiaalinen päihde.
- Minusta on järjetöntä että poliisien pitää tuhlata aikaansa kiusaamalla yksin asunnossaan polttelevaa rentoa, normaalia työssäkäyvää nuorta miestä/naista..
- Lakien, poliisin jne. tehtävä on pitää meidät turvassa asioilta jotka vahingoittavat meitä meidän sitä tahtomatta, kuten pahoinpitelijät, murhaajat jne. rikolliset. Kannabis vahingoittaa vaan käyttäjää itseään, ja tämänkin "vaaran" käyttäjä noin 99,9% tapauksista tietää ja on sisäistänyt. Niin hyvin on meille valistettu tupakan vaaroista että kuka vaan ymmärtää savun hengittämisen riskit. Tähän lisään että jos kannabiksen käyttö (tiettyyn rajaan asti) jne. dekriminalisoitaisiin, olisi ihmisillä paremmat mahdollisuudet myös harrastaa "paukuttelua" terveellisemmin a) syömällä b) höyrystämällä. Vaikka kannabiksen vaikutuksen alaisena hieno-/motoriikka kärsii ja reaktionopeus kasvaa, vaikutus ei silti ole lähellekkään alkoholia. Erittäin harva kannabiksen käyttäjä edes nauttii yksinään polttelusta, kannabis on parasta kavereiden kanssa. Kannabiksen vaikutus, joka syventää ajatuksia ja tekee ihmisestä syvällisemmän tuo kaveriporukassa aina jotain kiinnostavaa keskusteltavaa ja tutkittavaa. Kannabiksen koukuttavuus perustuu pääasiassa sosiaalisuuteen, kannabista poltetaan kaveriporukassa, joten kun menet kaveriporukan luokse hengailemaan saatat hyvin ottaa parit savut siitä välistä.
- Tottakai suhteet läheisiin kärsii koska olet niiden mielestä vaarallinen tai vähintäänkin epäluotettava narkomaani, ja kyllähän se kärsimystä on kun jatkuvasti saa olla hiukan varpaillaan ettei vaan kukaan huomaa mitään ja miettiä sitä että tuleeko poliisisedät taas antamaan vähän putkahoitoa ja sakkoja.
Suurin osa kannabiksen haitoista, niin yksilölle kuin yhteiskunnalle johtuu lainsäädännöstä.
- Se onko kannabis laillista vai ei, ei vaikuta siihen käytetäänkö sitä, vai ei. Kyllä sitä käytetään. Kannabishan voi tietysti laukaista jonkinlaisen mielenterveysongelman. Etenkin jos käyttö on erittäin runsasta & pitkäaikaista ja se aloitetaan hyvin nuorella iällä. Se että kannabis vielä tällä hetkellä on laitonta, ei muuta sitä tosiasiaa. Miksi sitten kannabis on laillistettava? Siksi että se on ylivoimaisesti eniten käytetty laiton päihde koko maailmassa ja järjestäytyneen rikollisuuden päätulonlähde.
- Laillistamisen yhteydessä voitaisiin myös laatia sellainen määräys, että kannabiksen käyttö olisi kiellettyä mm. tiheimmissä taajamissa (kaupungeissa), ja siellä, missä on paljon muita ihmisiä, jolloin joku voi tuntea olonsa epämukavaksi tai terveydellisesti uhatuksi joutuessaan kannabiksen savulle alttiiksi. Silloin kenenkään ei tarvitsi vaivaantua ns. "savupäänarkkarien" aiheuttamasta savusta ja hajusta.
- 1. Pitää olla itsekäs että tekee lapsia tänne paskaan maailmaan. (on täällä jotain mukavaakin)
2. Ja osaahan se ihminen ottaa THC:n vastaan... eihän se muuten vaikuttaisi :S (ja thc poistu aivoista lopulta kun lopettaa käytön siihen menee 20 päivästä - 5 kuukauteen.
3. Ja kun kerrot lapsillesi totuuden asioista osaavat he tehdä oikean päätöksen eli odottavat vähintään 16 vuoden ikään asti ja alkavat pössyttelemään tai jos heillä on itsekuria niin 23 vuotiaaksi asti.
- Anteeks nyt vaan NIIIN kamalasti jos en halua tyhmentää itseäni alkoholilla tai muutenkaan pilata maksaani sillä, vaan VAADIN turvallisempaa päihdettä.
- Allekirjoitin tämän adressin, koska kannattajien riveissä suurin osa oli perustellut kommenttinsa, mutta se ei vielä riittänyt. Allekirjoitin tämän myös sen vuoksi, että suurin osa vastapuolen kommenteista oli asiattomia ja täyttä paskaa, jota ei oltu vaivauduttu millään lailla perustelemaan. Plus vielä se, että uskon ihmisten valinnanvapauteen ja rinnastan kannabiksen mielessäni tupakkaan.
- Poltettaessa kannabiksen tärkeimpien terveyshaittojen on oletettu olevan samankaltaisia kuin tupakan.
- Fakta on että alle 15 euron ei saa budia tai hassista joka oikeati saattaa olla hyvää.
- kannabista on vaikea yliannostusta, kun jo muutamasta sätkästä tulee jo niin pöllyyn että sammuu. Kannabis lailliseksi, alkoholi laittomaksi. Alkoholi on sitäpaitsi vaarallisempaa kuin kannabis joten siitä vain!
- Kannabis syötynä on maailman tervellisin kasvi, jolla voidaan parantaa satoja tauteja. Huumaavat vaikutukset eivät ole syötynä suuret, kun sitä käyttää kohtuudella aamulla ja illalla. Se edistää terveyttä.
Polttaminen... Siitä voin sanoa, että ihan mitä tahansa muuta kasvia polttamalla saat keuhkosi pilalle. Se ei ole ehkä yhtä miellyttävää, mutta lopputulos on sama.
- Itse käytän kannabista lähes viikottain.olen huomannut että se on terveellistä ja tulee hyvä,vapautunut olo(huom ei kaikille).mutta silti en polta tupakkaa.alkoholia käytän noin kerran kuukaudessa mikä ei ole terveyden kannalta paha sekään.en tiedä kumpi on vaarallisempaa kannabis vai alkoholi sitä on mahdoton sanoa sillä kaikessa pitää olla raja ei liikaa kannabista eikä liikaa alkoholia.mutta ihmisen alku-ajoista lähtien ihmisillä on ollut tarve olla sekaisin.parempihan se olisi jos ei käyttäisi kumpaakaan mutta jos minun pitäisi valita jompi kumpi niin vastaus olisi kannabis.
ja te jotka leimaatte kannabiksen suorilta sanon näin:kokeilkaa asioita edes kerran(asioita jotka siis ei vahingoita lyhyellä käytöllä)ennen kuin tuomitsette.ja alkoholin leimaajat myös
ps tutkimuksen mukaan kannabis tappaa syöpä soluja,laskee silmän paineita ja kipua(kokemusta on).taas uusi syy antaa kannabis lääkkekksi mutta tarkasti valvotuksi
- Kannabis on yrtti, lääkekasvi. Se on mahtava Jumalan luoma kasvi, joka on luotu auttamaan ihmistä.
Samoin on alkoholi, jotta alkoholi olisi terveellistä, sitä kuuluisi nauttia
noin lasillinen päivässä esim ruoan yhteydessä.
Ihmiset ovat vain niin äärettömän typeriä, että käyttävät kaikkea mahdollista
väärin, vääristäen kaiken alkuperän.
- Olen kaikinpuolin yhteiskuntakelpoinen ihminen. Silloin tällöin tykkään poltella kannabista rentoutuakseni, ja olen todennut sen paljon paremmaksi ja terveellisemmäksi tavaksi rentoutua kuin nykyiset päihteet.
- Pitää saada ihan vapaasti kasvattaa, tai jos ei osaa, niin vapaasti saada ostaa sitä kaupasta, kahvilasta, baarista... Voi siinä tietty olla joku ikäraja, niin kuin alkoholilla ja tupakalla. Kannattaa mieluummin syödä sitä. Silloin on terveellisempää. Vaikutus kestää kans pidempään.
- Mielestäni ihmisten ei pitäisi olla pilvessä jatkuvasti. Sen sijaan muutaman kasvin kasvattaminen kotona/omaankäyttöön pitäisi ehdottomasti dekriminalisoida. Rikollisuus laskisi hieman, poliisien resursseja voitaisiin käyttää johonkin muuhun kuin jonninjoutaviin mittelöihin "rehellisen" kotikasvattajan kanssa. Alkoholi ei oikein koskaan ole ollut minun juttuni, olen sitä kyllä juonut mutta harvemmin on ollut täysin hauskaa. Sen sijaan olen polttanut nyt muutaman viikonloppuna kannabista. Odotan että vaimoni menee nukkumaan jonka jälkeen poltan 1-2 jointtia ja katson sarjoja, oloni on hyvä ja minusta tulee tunteellinen. Saatan itkeä surullisille asioille herkemmin kuin yleensä. En polta paljoa koska olen tehnyt virheen kerran ja olo ei ollut hyvä. Oksensin. Minä haluan rentoutua, en tykkää olla baareissa eikä minun mieleiselleni rentoutumiselle ole kovin paljoa vaihtoehtoja. Eli poltan siis myöhään perjantai/lauantai iltaisin muutaman kannabissavukkeen ja katson sarjoja, onko tämä sinun mielestäsi väärin? Käyn työssä ja maksan veroa, en omaa rikosrekisteriä enkä ole pedofiili tai narkkari.
- Olen vielä alaikäinen ja päättänyt lopettaa säännöllisen juomisen käytännössä kokonaan (ellei synttäreitä yms. lasketa) ja odottaa siihen asti, että pääsen muuttamaan omaan asuntooni ja alan kasvattamaan itse kannabista omaan käyttöön.
- Kannabiksen käyttäjä ei ensinnäkään ole narkomaani. Kannabis parantaa syöpää, ehkäisee syöpäkasvaimien leviämistä ja saattaa ehkästä sen jatkumisen suvussa. Lisäksi kannabis on parantanut omaa mielentilaani. Nykyään olen erittäin rauhallinen, olin ennen paljon agressiivisempi. Kannabis on paljon terveellisempää mitä tupakka ja alkoholi.
- Olen joskus nähnyt monia kavereitani hc hittaavan. Eikä he ole koskaan varastanu rahaa, jotta saisivat hittii. Vierotusoireet ei ole mitään verrattuna darraan, mitä viinasta moni saa. En ole nähnyt heidän skitsoilevan, menettävän, työpaikkaa, tai välejään lähimmäisiinsä. En voi millään uskoa, että hitti muuttaa ihmisen kuvailemaksi ihmiseksi. Kyllä siellä kaveris päässä on ollut vikaa alusta asti. Hitti ei tuhoo aivoja, tai tapa. Riippuvuutta hitti aiheuttaa, niin henkistä, kuin fyysistä. Niin aiheuttaa kahvikin, mutta harva sitä pannu tolkulla päivässä vetää.
- tupakka pari perjantaisin ryyppyreissun yhteydessä laukaisee helposti nikotiiniriippuvuuden siinä missä jointti pari ei tee mitään. Siitä lähinnä tulee tapa eikä riippuvuus.
- 5v oon pilveä poltellu enkä ole yhtäkään mummoa raiskannut enkä ryöstänyt ja kaikki muutkin huumeet melkein tutuksi tullut ja vieläkin viikon loppusin olutta juon apteekkia ryöstämättä.eli tunkekaa kaikki porttiteoriat perseeseen.
- YK:n mukaan 158,8 miljoonaa ihmistä eli noin 3,8% väestöstä ympäri maailman käyttää kannabista…
"Juokaa viinaa", muuttukaa aggressiivisiksi ja hakatkaa lähimmäisenne, niin ette altista heitä savulle!
- Itse en polta mitään, mutta olen ahkerasti etsinyt faktaa kannabiksesta ja olen vakuuttunut, miten parempi vaihtoehto kannabis olisi esim. alkoholille. Ihmiset saisivat vaihtoehtoja muuttaa tajuntaansa jollain turvallisemmalla vaihtoehdolla kuin alkoholi. Meidän on vain elettävä sen kanssa, että moni ihminen haluaa muuttaa tajuntaansa. Väkivalta -ja huumerikollisuus saisi kovan iskun ja valtio saisi hyvin fyrkkaa tästä.
- Rikos on "oikea" vain, jos sillä on uhri. Kannabiksen käytöllä ei käsittääkseni ole uhria.
- Kannabiksesta tulee mahtava olo eikä se ole edes vaarallista varsinkaan puhtaana niin miksi siitä pitää niin iso juttu tehdä se joka käyttää nii käyttää ja se jolle se ei sovi nii on käyttämättä
- Miksi pitää olla lakeja, jotka puuttuvat yksilönvapauteemme, vaikka toiminnallamme emme aiheuttaisi haittaa kenellekään muulle? Eiköhän tämä kayttäjien jahtaaminen ja ylenmääräinen kannabiksen demonisointi muutenkin alkaisi jo riittää. Nykyisestä lainsäädännöstä eivät hyödy kuin poliisi ja huumekauppiaat. Henkilökohtaiset kärsimykset voivat yksilötasolla sen sijaan olla melkoiset.
- Kun hampun laajamittaiseen hyödyntämiseen on ryhdytty paljastuu rajaton kirjo eri käyttömahdollisuuksia, ja siitä taaksepäin katsoessa voi vain hymyillen ravistella päätään menneen ajan mielettömyydelle.
- Kannabiksen kriminalisointi on konservatiivinen jäänne ajoilta, jolloin tutkimustyöt olivat alkuvaiheissaan, eikä vastaanasettujia otettu tosissaan. Minä en osaa sanoa, onko kannabis kuitenkin vaarallisempi kuin alkoholi, uskon vain sen olevan vaarattomampi aine yksilölle, kuin myös yhteiskunnalle. En lähde hamppumarsseille taistelemaan vihreän aatteen puolesta, kun enhän edes käytä kyseistä huumausainetta. Pyydän vain YKSINKERTAISTA pohdintaa ja MIELEN AVARTAMISTA asian KAIKILTA osapuolilta.
- Mistä sitä kannabista saa? Tänäänkään en oo saanut polttaa koko päivänä.
- Kannabista pitäisi lisätä mutta hullulta tuntuu kun kilosta pilveä saa kovemman tuomion kuin ihmisen tappamisesta, sellaisessa jamaSSa ollaan. En suosittele mutta lisätään heikki (=hektogramma= 100g) kerrallaan eikä jäädä kiinni liian usein niin sakoilla selviää ja ehtoollisella. Toki sitten on ne ajokorttihärdellit ja kyttien kyyläkonstit päälle ja sossut ja vaikeaksi menee jos on alaikäinen tai jos on lapsia muttei välitetä. Tietämättömyydestä se kaikki johtuu. Joskus ennen muinoin hipit valtasivat Christianian, se meni hiljattain Tanskan valtiolle takaisin. Ei liene suomalaisista vastaavaan. Eipä ne nykytanskalaisetkaan saa sitä takaisin. Ottaakohan EU koskaan mitään kantaa asiaan?
- Olen 18 vuotta, juonut alkoholia silloin tällöin yhden kaljan (hyi en pidä kaljasta). Kun päihteet alkoivat kiinnostaa huomasin kannabiksen olevan sopivan oloinen päihde vähine terveyshaittoineen minulle. Otin siitä selvää ja ei aikaakaan kun minulla oli kotona muutama kasvi kasvamassa ja onnistuin kasvattamaan kukkaa. Ei se hirmu vahvaa polttoa ollut mutta sain tietää mikä pilvi oli :)(Poltin kannabista noin 2kk viikonloppuisin ja kun ganja loppui ei minulla tullut mitään vieroitusoireita totesin vain p****le pitää mennä sitten vaihtoehtoisesti saunaan rentoutumaan) Välillä en edes muistanut että on viikonloppu ja pitäisi heti olla stoned. Olen kaikkia päihteitä vastaan jotka aiheuttavat sivullisille fyysistä haittaa.
- Muistathan, että alkoholin kieltolaki oli aikoinaan katastrofi. Miksi se toimisi kannabiksen kohdalla yhtään paremmin?

Pitkästi tuli siinä kommenttia. Ensi vuonna keskustelu jatkuu. En halua masentaa ketään, mutta keskustelu jatkuu aina vaan turhana. Minkäkö lähteen perusteella? No ei minkään. Mielikuviensa ja omien kokemustensa kanssa täällä jokainen häärää. Ei ole yksikään professori tänne kirjoittanut.

Koka, khat, kannabis
kahvi, kalja, kilju
purjo, pinaatti ja peruna
luonnontuotteita kaikki

Epäkuntoinen auto
ylinopeus tyhjällä tiellä
myös kusivana taajamassa
Missä uhri sauhuttelua kummempi?

Kieltolaki 1919-1932 määräaikainen
Huumekieltolaki ainainen
Maapallolla 200 miljoonaa ihmettelee
ja 2 miljardia ihmistä kiittelee