Kaivannon sairaalan jatko turvattava

jarmo perunka
Akaa

/ #23 Lainaus Päivi Alasalmen kolunnista joulukuulta11.12.1009 (kaivannosta katuojaan)

21.01.2010 15:35

Kaivannosta katuojaan
11.12.2009 - 13:26
Kansallisen mielenterveys- ja päihdesuunnitelman Mieli 2009:n mukaan laitoshoitoa vähennetään ja korvataan avopalveluilla. Kaivannon päihdepsykiatrisen sairaalan sulkeminen Kangasalla liittyy tähän suunnitelmaan.

- Parasta hoitotulosta ei saavuteta, jos potilas siirretään pois omasta ympäristöstään, uskoo tutkimusprofessori Kristian Wahlbeck Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta (Aamulehti 1.12.2009).

Entä jos potilaan "oma ympäristö" on kämppä, jonne lähitienoon janoiset tietävät tulla kuin kotiinsa; katu, jonka jokainen kulma muistuttaa menneestä ja siitä, minkä oven takaa aineita saa, tai kapakka, jossa kukaan ei voi käydä kahvilla? Miten tällaisen ympäristön säilyttäminen voi katkaista päihteiden käytön kenenkään ruusuisimmissa kuvitelmissakaan?

Suomessa on laki pakkohoidosta. Jos henkilö on vaarallinen itselleen tai muille, hänet on lain mukaan ohjattava pakkohoitoon.

Kun vapisevalle alkoholistille määrätään unettomuuteen ja itsetuhoisuuteen rauhoittavia pillereitä, joita hän napsii yli annostuksen, siinä meillä on selvä sekakäyttäjä. Päihdepotilas, jolla on psyykkisiä ongelmia. Sen jälkeen häntä ei oteta alkoholistiparantolaan, koska hänellä on mielenterveysongelmia, mutta ei myöskään mielisairaalaan, koska hänellä on päihdeongelma. Kaivannon kaltaiset päihdepsykiatriset sairaalat ovat ainoa hoitopaikka heille.

"Laitoshoitoa korvataan avopalveluilla" tarkoittaa sitä, että ulospotkittu potilas saa puhelinnumeron, johon hän saa yrittää jaksaa soittaa tunnin puhelinaikaan, jos ajan sattuu muistamaan ja siihen osumaan ja mikäli hänen puheaikansa riittää. Avohoito on yhtä kuin lääkäri, joka syytää potilaalle lisää pillereitä. Terapiaa antaa keskiolutbaarin ainoa myyjä, vertaistukea asiakkaat. Ruoka- ja vaatehuollon suorittavat epätoivoiset vanhemmat, nääntyneet puolisot, tympiintyneet lapset, kirkko, työttömien yhdistykset tai ei kukaan.

On vaikea uskoa, että nykyinen lama ainakaan vähentää päihdeongelmaisten määrää Suomessa. Sotaveteraanien kuntoutuslaitokset saadaan muuttaa suoraan päihdepsykiatrisiksi sairaaloiksi, kun heistä aika jättää.

Ehkä Kaivannon arvoituksen avain paljastuukin saman artikkelin tiedosta, että "Kaivannon sairaalan ja alueen myynnistä tulee tuloa 2-3 miljoonaa". Onhan upea Längelmäveden ranta aivan liian kaunis jätettäväksi päihdeongelmaisille, jos siihen voi myös kaavoittaa ylellisiä omakotitalotontteja.

Päivi Alasalmi
Kirjoittaja on akaalainen kirjailija.