Ilotulitteiden kieltäminen kuluttajilta

8 tuntia 8760 tunnista

/ #8 Ihme nillittäjiä

02.01.2016 05:02

On se vain kumma miten joka vuosi tästä jatketaan itkeä ja valittaa. Lemmikkien puolesta voi ymmärtää, muttei ihmisten.

Aloitetaanpa faktoista. Ilotulitteiden takia EI ole koskaan kukaan kuollut. Myöskään tulipaloja en kyllä muista koskaan uutenavuotena uutisoitavan. Aina vain uutisoidaan kuinka monta on saanut typeryydestään silmävamman, koska ei ole käyttänyt suojalaseja tai ampunut niitä humalassa. Me kunnon vastuulliset alan harrastajat sitten saamme kärsiä näistä.

Myös tätä iänikuista jo täysin puhki kulunutta "rahat taivaantuuliin" -fraasia saa joka vuosi kuulla. Miksi helvetissä muiden ihmisten tulisi välittää, mihin kukin ihminen rahansa pistää? Miksi mistään muusta aiheesta ei ikinä puhuta tähän sävyyn? Siksikö, että se sattuu olemaan lähes ainoa asia, jonka te hoksaatte? (Paukkeen takia.) Tietäisitte vain. Kyllä löytyy turhempiakin asioita monista perheistä. Miten olisi tupakka? Alkoholi? Nehän ne vasta turhakkeita ovat, jotka tappavat kymmeniä tuhansia ihmisiä vuosittain, ilotulitteet pyöreät 0. Ja ne loukkaantuneetkin ihmiset pääasiassa ovat näitä humalaisia. Muut loukkaantumiset, esim. valmistusviat jäävät yhden käden laskettaviksi.

Tavallaan ymmärrän jossain syvällä mieleni sopukoissa sen, miksi ihmiset tätä pitävät turhana. "Eihän niistä mitään hyödy." Tarvitseeko kaikesta niinkään hyötyäkään, kunhan vain tekee iloiseksi ja puuha on mielekästä? Ilotulitteitahan ne ovatkin. Harrastus se on siinä missä muutkin. Ja kuitenkin vain 8 tuntia n. 8760 tunnista vuodessa siihen käytetään. Sekinkö pitäisi näiltä ihmisiltä viedä pois, jotka sitä joka vuosi odottava kuin kuuta nousevaa? Onko ihmiset nykyään niin pikkumaisia ja kireitä kukkahattutätejä, jotka eivät nuita muutamaa tuntia vuodessa kestä? Niin kun jo sanoin, eläimet minä kyllä ymmärrän, mutta eihän sille mitään voi. Kyllähän ne ukkostakin pelkkäävät.

Itse näin innokkaana harrastajana tämä todellakini on vuoden kohokohta, että pääsee hypistelemään tuotteita ja vertailemaan niitä keskenään. Monikin pelien/musiikin harrastaja tietää vallan hyvin, mitä tuolla hypistelyllä tarkoitan. Tai miksei jonkin muunkin alan harrastaja.

Noh, KAIKESTA tässä maailmassa joku aina valittaa. Kaikkia ei voi miellyttää.