Kirkon tulee pitäytyä omassa arvopohjassaan

Harri Saastamoinen
Äänekoski

/ #49 Tuomitsemisesta

14.02.2010 15:52

Joissakin kommenteissa tuodaan esille että ne jotka eivät hyväksy ovat tuomitsijoita. Täytyy nyt vääntää vähän rautalankaa että tämä väärinkäsitys tulee oikaistua.

Henkilö Matti ajaa Miinan kanssa autolla 80 km/h nopeusrajoitusalueella 100 km/h. Miina tietää että Matti rikkoo tieliikennelakia ylinopeudellaan ja huomauttaa Mattia tästä. Kysymys kuuluu: Tuomitseeko Miina Matin?

Vastaushan on selkeä että ei tuomitse. Matin jatkaessa nopeusrajoituksen ylittämistä, hän ajaa tutkaan jossa on poliisipartio. Tällä poliisipartiolla on oikeus tuomita. He kirjoittavat Matille sakon.

On eri asia kertoa mitä laki kertoo kuhunkin tilanteeseen kuin tuomita toinen ihminen. Näinpä ne ihmiset jotka kertovat että Raamatun mukaan homous on synti jonka harjoittamisesta joutuu ikuiseen eroon Jumalasta eivät tuomitse yhtään ketään ihmistä, vaan varoittavat ihmisiä. Raamatun mukaan tuomion antaa yksin Jumala, mutta meille on laki annettu mistä voidaan nähdä mitkä asiat saavat rangaistuksen.