Siilitien peruskoulua ei saa lakkauttaa!

Anne Rantala
Helsinki

/ #2 Oma perusteluni sille miksi koulun pitää saada jatkaa toimintaansa.

16.02.2010 09:22

Lapseni siirtyi Siilitien koulun oppilaaksi jokin aika sitten, kun hänen silloinen luokka lakkautettiin luokassa ilmenneiden useiden eri häiriötekijöiden vuoksi. Hän oli tuolloin koulussa jossa oli oppilaita noin kolme kertaa Siilitien koulua enemmän. Levottomasta ympäristöstä aiheutuneet lukuisat häiriötekijät vaikeuttivat lapseni päivittäistä koulunkäyntiä huomattavasti. Hän ei pystynyt keskittymään, esiintyi levottomuutta ja agresivisuutta. Halu käydä koulua ja oppia uutta katosi häneltä kokonaan. Vanhempana olin aivan toivoton, ja mikä pahinta etsin aina vain syytä omasta lapsestani enkä ymmärtänyt ympäristön merkitystä em. oireiluissa. Olen todella positiivisesti yllättynyt lapsessani tapahtuneesta muutoksesta näinkin lyhyen ajan sisällä. Tällä hetkellä hän nauttii ja iloitsee jälleen koulunkäynnistä. Ei tarvitse pelätä kouluun lähtöä aamuisin, oppimisesta on tullut myönteinen asia, kotitehtävät hän tekee itsenäisesti, keskittyy tunneilla, käyttäytyy muita oppilaita ja aikuisia kohtaan upeasti, agressiivinen käytös on jäänyt pois jne. tätä listaa voisin iloisena ja ylpeänä jatkaa loputtomiin. Erityistukea tarvitsevan lapsen vanhempana olen sitä mieltä että Siilitien kaltaisia oppimisympäristöjä tulisi tarjota lapsillemme nykyistä enemmän. Nyt minusta tuntuu vahvasti siltä että säästöjä aletaan tehdä todella vääristä paikoista. Uskon että todellista säästöä Siilitien koulun lopettamisesta ei pidemmän päälle kuitenkaan syntyisi, rahaa saatettaisiin kuitenkin tulevaisuudessa joutua käyttämään nykyistä enemmän lasten ja nuorten mielenterveydenhoitoon, jonka tarve on mielestäni selkeästi lisääntynyt suurien koulujen ja luokkien yleistymisen myötä. Pienet inhimilliset ja turvalliset opinahjot säästävät todellisuudessa yhteiskuntamme varoja myöhemmin tulevaisuudessa, joten näissä pienten koulujen lopettamisasioissa taidetaan kyllä mennä jo todella väärillä urilla. Voiko tällaisista asioista ylipäätään säästää, kun kyseessä on lastemme hyvinvointi ja tulevaisuus? Mitä haluamme lapsillemme tällaisilla toimenpiteillä viestittää?